Ογκολογία

Ανακαλύφθηκε πρωτεΐνη καταστολέας του καρκίνου του ήπατος

Ερευνητές  από το Ινστιτούτο Βιοϊατρικών Ερευνών Bellvitge (IDIBELL), σε συνεργασία με το King’s College του Λονδίνου, αποκάλυψαν το ρόλο της NADPH οξειδάσης NOX4 ως αναστολέα της μετακίνησης επιθηλιακών κυττάρων με  αμοιβαδοειδείς κινήσεις, μια διαδικασία που συμβάλλει στη μετανάστευση και εισβολή των καρκινικών κυττάρων. Η μελέτη μόλις δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Oncogene .

Σε προηγούμενες μελέτες, οι ερευνητές πρότειναν ότι η NOX4 δρα ως καταστολέας όγκων στο ήπαρ, μέσω αναστολής του πολλαπλασιασμού των κυττάρων. «Σε αυτή τη μελέτη, έχουμε αποδείξει ότι η NOX4 είναι επίσης ένας σημαντικός αναστολέας της εισβολής και της μετάστασης των κυττάρων του καρκίνου του ήπατος», εξηγεί η Δρ Ι Fabregat, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας IDIBELL.

In vitro μελέτες δείχνουν ότι η αποσιώπηση της NOX4 στα κύτταρα του καρκίνου του ήπατος προκαλεί μια μεταναστευτική κίνηση, γνωστή ως αμοιβαδοειδή. Η αμοιβαδοειδής κίνηση, που σχετίζεται με την κυτταρική συσταλτικότητα, ρυθμίζεται από την οικογένεια των πρωτεϊνών Rho. Αυξημένη έκφραση αυτών των πρωτεϊνών έχει ως αποτέλεσμα αυτό το είδος της κίνησης, που συνδέεται με επιθετικές μεταστάσεις.

Στην τρέχουσα μελέτη επί ασθενών με ηπατοκυτταρικό καρκίνο, παρατηρήθηκε ότι ένας σημαντικός αριθμός περιπτώσεων παρουσίαζαν απαλειφές της NOX4. Επιπλέον, οι ασθενείς εκείνοι με χαμηλή έκφραση της NOX4 και υψηλή έκφραση των πρωτεϊνών Rho είχαν πολύ χειρότερη πρόγνωση. «Αυτό το εύρημα αποδίδει στην πρότερη in vitro μελέτη μας ένα μεταφραστικό ενδιαφέρον, δεδομένου ότι φέρνει στο προσκήνιο νέους προγνωστικούς βιοδείκτες για αυτόν τον τύπο καρκίνου», σχολιάζουν οι ερευνητές του IDIBELL.

Η NOX4 ρυθμίζεται σε μεταγραφικό επίπεδο από την κυτοκίνη TGF-β, η οποία έχει μελετηθεί από την ερευνητική ομάδα για περισσότερα από 15 χρόνια. Είναι γνωστό ότι ο TGF-β δρα ως καταστολέας όγκων σε πρώιμο στάδιο, αλλά γίνεται επαγωγέας τους στα όψιμα στάδιά του. Σύμφωνα με προηγούμενες μελέτες της ομάδας, όταν το επίπεδο έκφρασης της NOX4 είναι υψηλό, ο TGF-β συμπεριφέρεται ογκοκατασταλτικά έτσι η χρήση φαρμάκων αναστολής του ΤGF-β θα ήταν αντιπαραγωγική.

Η παρούσα μελέτη δείχνει ότι όταν τα επίπεδα έκφρασης της NOX4 είναι χαμηλά και εκείνα των πρωτεϊνών Rho είναι υψηλά, οι ασθενείς θα μπορούσαν να είναι ιδανικοί υποψήφιοι για αυτό το είδος της θεραπείας. «Έτσι, η χαμηλή έκφραση της NOX4 δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μόνο ως δείκτης της κακής πρόγνωσης, αλλά επίσης ως δείκτης για τη χρήση ανασταλτικής αγωγής της TGF-β», καταλήγει η Δρ Fabregat. Τα ευρήματα αυτά έχουν ανακατευθύνει τη γραμμή έρευνας της ομάδας IDIBELL, η οποία θα επικεντρωθεί τώρα στην εις βάθος μελέτη των μοριακών μηχανισμών που ρυθμίζονται από την NOX4 στον καρκίνο του ήπατος.