Ογκολογία

Το λίπος αποτελεί το καύσιμο της εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων

Τα καρκινικά κύτταρα εξαπλώνονται σε άλλα σημεία του σώματος με την προώθηση της ανάπτυξης νέων «οδών» μετακίνησής τους, μέσω των λεμφαγγείων. Σε μελέτη στο επιστημονικό περιοδικό, Nature, μία διεθνής και διεπιστημονική ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής τον καθηγητή Δρ Peter Carmeliet (VIB-KU Leuven), ανακάλυψε πως απαιτείται μια στροφή προς αυξημένη χρησιμοποίηση του λίπους για την ανάπτυξη αυτών των λεμφαγγείων (που στην πράξη αποτελούν ένα ιδιαίτερο είδος αιμοφόρων αγγείων). Αυτή η ανακάλυψη ανοίγει το δρόμο προς την ανάπτυξη θεραπειών για τον περιορισμό της ανάπτυξης του καρκίνου μέσω ανάπτυξης των λεμφαγγείων και αυξημένης αξιοποίησης του διατροφικού λίπους.

Η εξάπλωση του καρκίνου (μετάσταση), είναι από τις πιο σημαντικές και απειλητικές για τη ζωή επιπλοκές του καρκίνου. Η χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία μπορεί να θεραπεύσουν αποτελεσματικά πολλούς καρκίνους, ωστόσο, η πλειονότητα των θανάτων σχετίζονται με την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων σε πολλαπλές θέσεις εντός του σώματος. Για να εξαπλωθούν τα καρκινικά κύτταρα, θα πρέπει να βρουν μία προϋπάρχουσα «οδό» για να ακολουθήσουν, ή να κατασκευάσουν μία νέα «οδό». Τα λεμφαγγεία αποτελούν εξειδικευμένο είδος αγγείων που μεταφέρουν ρευστό αντί του αίματος, αποτελούν μια κύρια οδό εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων και ο σχηματισμός νέων λεμφαγγείων, που ονομάζεται λεμφαγγειογένεσης, είναι μια ελάχιστα κατανοητή διαδικασία, η οποία επί του παρόντος στερείται κλινικά εγκεκριμένων φαρμάκων για την πρόληψη της ανάπτυξης τους κατά τη διάρκεια της νόσου.

Σε πρόσφατη εργασία από το εργαστήριο,  που δημοσιεύθηκε στο κορυφαίο περιοδικό Nature , μια ομάδα που αποτελείται από τους Δρ. Brian Wong, Xingwu Wang και Annalisa Zecchin, καθοδηγούμενοι του καθηγητή Carmeliet, προσπάθησαν να ερευνήσουν την αξιοποίηση των θρεπτικών συστατικών (μεταβολισμός) των λεμφαγγείων. Η μελέτη ξεκίνησε με μια απλή παρατήρηση: τα λεμφαγγεία χρησιμοποιούν περισσότερο λίπος (λιπαρά οξέα) σε σύγκριση με τα αιμοφόρα αγγεία. Αυτή η μελέτη αποτελεί την πρώτη περιγραφή της χρησιμοποίησης των θρεπτικών συστατικών των λεμφαγγείων. Η χρήση φαρμάκων που εμπόδισαν την πρόληψη του λίπους και την αξιοποίησή του από λεμφαγγεία εμπόδισε τη λεμφική ανάπτυξη, ένα σημαντικό βήμα στη μετάφραση αυτού του ευρήματος σ τη ρύθμιση του καρκίνου και στην αναστολή της μετάστασης.

Για να κατανοήσουν γιατί αυτά τα κύτταρα είναι τόσο εξαρτημένα από το λίπος, οι ερευνητές διερεύνησαν την εξέλιξη των λεμφαγγείων. Τα λεμφαγγεία «μετατρέπονται» από τα αιμοφόρα αγγεία κατά τη διάρκεια της εμβρυϊκής ανάπτυξης, και αυτή η μελέτη δείχνει ότι τα σήματα που μετατρέπουν τα αιμοφόρα αγγεία να αλλάξουν σε λεμφαγγεία μεταβάλλει επίσης τη «γεύση» τους, ώστε να προτιμούν την κατανάλωση λίπους. Η καινοτομία αυτής της ανακάλυψης είναι ότι αυτή η «μεταμόρφωση» στηρίζεται στην αύξηση της χρησιμοποίησης του λίπους. Σε αυτή τη διαδικασία, το λίπος χρησιμοποιείται για την παραγωγή μορίων τα οποία μπορούν να τροποποιήσουν σημαντικούς παράγοντες (που ρυθμίζουν την έκφραση του γενετικού κώδικα, μέσω επιγενετικών μεταβολών) και που μπορεί να εξασφαλίσουν τη λειτουργία του λεμφαγγείων.

Τα άμεσα επόμενα βήματα της έρευνας αυτής είναι σαφή. Από τη μια πλευρά, οι αναστολείς της χρήσης λίπους θα δοκιμαστούν σε μεγάλη κλίμακα για την ικανότητά τους να μειώνουν τις μεταστάσεις σε διάφορους τύπους καρκίνου. Από την άλλη πλευρά, θα ελεγχθεί εάν συμπληρώματα διατροφής λίπους (για παράδειγμα με τη μορφή των κετονικών σωμάτων, που χρησιμοποιούνται από αθλητές) μπορεί να θεραπεύσουν ελαττωματικά λεμφαγγεία.