Ογκολογία

Η σύλληψη ενός όγκου σε ιστό αράχνης

Μετά από μια δεκαετία ερευνών, το βελγικό Εργαστήριο Switch (VIB / KU Leuven) αποκάλυψε ένα νέο μόριο – σχεδιαστή που αναστέλλει τον καρκίνο μέσω του μηχανισμού σχηματισμού του αμυλοειδούς. Αυτή η εργασία αποδεικνύει ότι οι αμυλοειδείς δομές μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη μιας ορθολογικής νέας κατηγορίας των βιοτεχνολογικών μορίων που είναι σε θέση να καταπολεμήσουν ένα ευρύ φάσμα ασθενειών. Μετά τη δημοσίευση της έρευνας αυτής στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό Science, πρέπει να γίνουν τα επόμενα βήματα για να μεταφραστεί αυτή η πρωτοποριακή τεχνολογία σε άμεσο όφελος για τους ασθενείς που έχουν ήδη διερευνηθεί από VIB.

Οι πρωτεΐνες σε βραστά αυγά, στον αφρό της μπύρας και το μετάξι της αράχνης, σε όλες τις μορφές μοιράζονται ένα παρόμοιο δομικό στοιχείο: το αμυλοειδές. Οι δομές αυτές είναι δραστικές σε ανθρώπους, καθώς, παίζουν ρόλο σε ορισμένες διεργασίες όπως η παραγωγή μελανίνης και αποθήκευσης της κυτταρικής ορμόνης. Ωστόσο, τα αμυλοειδή συνδέονται επίσης με νόσους όπως ο καταρράκτης, το Αλτσχάιμερ και διαταραχές της πήξης του αίματος. Το Εργαστήριο Switch, υπό την ηγεσία από των καθηγητών Frederic Rousseau και Joost Schymkowitz, τώρα έχει εφεύρει ένα σχέδιο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να καταστρέψει τη λειτουργία σχεδόν κάθε πρωτεΐνης με βάση τις ιδιότητες των αμυλοειδών.

επιστήμονες

Η σύλληψη των όγκων

Το πρώτο επικυρωμένο αποτέλεσμα αυτής της νέας τεχνολογίας που ονομάζεται vascin, είναι ο σχεδιασμός ενός  αμυλοειδούς που στοχεύει ένα πολύ γνωστό στόχο,  τον καρκίνο. Εν ολίγοις, το vascin διαπερνά ένα κύτταρο  και προκαλεί το σχηματισμό πρωτεΐνης που ονομάζεται VEGFR2. Αυτές οι «μάζες» είναι το αποτέλεσμα της VEGFR2 πρωτεΐνης που αρχίζουν να  κολλούν μεταξύ τους, καθιστώντας το μη λειτουργικό. Επειδή η VEGFR2 είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση ορισμένων τύπων καρκίνου, η αδρανοποίηση της  σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα και σταματά την ανάπτυξη του όγκου. Ο καθηγητής Frederic Rousseau σημειώνει ότι “Θα μπορούσε κανείς να το συγκρίνει με την αλίευση όγκων σε ιστό αράχνης. Η τεχνική αυτή μιμείται τον σχηματισμό μαζών πρωτεΐνης, οι οποίες μπορούν να αναστέλλουν μόρια που παίζουν κεντρικό ρόλο σε πολλές νόσους.  Επειδή αυτές οι αρχές ισχύουν σε σχεδόν οποιαδήποτε πρωτεΐνη, η προσέγγισή μας μπορεί όχι μόνο να είναι χρήσιμη στην ανάπτυξη μελλοντικών θεραπειών του καρκίνου, αλλά και στη θεραπεία των λοιμώξεων ανθεκτικών στα φάρμακα”.