Ογκολογία

Επιστήμονες αναπτύσσουν τρισδιάστατο μοντέλο του μαζικού αδένα

Μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ και το Ινστιτούτο Βιοϊατρικής Monash έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα τρισδιάστατο μοντέλο του μαζικού αδένα που θα ανοίξει το δρόμο για μια καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών του καρκίνου του μαστού. Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature Communications.

Χρησιμοποιώντας ένα κοκτέιλ αυξητικών παραγόντων, οι επιστήμονες ήταν σε θέση να αναπτύξουν τρισδιάστατα τα κύτταρα μαστού ποντικού. Γνωστό ως «οργανοειδές», το μοντέλο μιμείται τη δομή και τη λειτουργία ενός πραγματικού μαζικού αδένα. Αυτό επιτρέπει στους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα  πώς αναπτύσσεται ο ιστός του μαστού, και παρέχει ένα ενεργό μοντέλο για τη μελέτη της νόσου και διαλογής φαρμάκων. Επίσης μπορεί να υποδείξει τον τρόπο  που αναπτύσσεται – όπως οι μαζικοί αδένες. Ο Καθηγητής Trevor Dale του Cardiff University School εξηγεί τη σημασία αυτής της έρευνας: «Μεγάλο μέρος του πώς οι ιστοί του μαστού ανταποκρίνονται σε εξωτερικά ερεθίσματα όπως οι ορμόνες είναι, μέχρι στιγμής, άγνωστο.  Προκειμένου να διευκρινισθούν πλήρως οι μηχανισμοί που βρίσκονται πίσω από τον καρκίνο του μαστού εμείς πρώτα πρέπει να καταλάβουμε πως αναπτύσσεται ο υγιής ιστός του μαστού. Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη ενός μοντέλου φυσιολογικού μαστού με την πραγματική αρχιτεκτονική του μαζικού αδένα αποτελεί εδώ και καιρό το «Άγιο Δισκοπότηρο» για τους ερευνητές του καρκίνου. “Ο Δρ Thierry Jarde, από το ο Ινστιτούτο Βιοϊατρικής Monash προσθέτει: «Το μοντέλο αυτό μας επιτρέπει να μελετήσουμε πραγματικά τη βασική βιολογία του πώς αναπτύσσεται το στήθος – πώς λειτουργούν οι ορμόνες, ποιες είναι οι γενετικές επιρροές. Περαιτέρω ελπίζουμε να χρησιμοποιήσετε αυτό το μοντέλο. σε συνδυασμό με τα μοντέλα του καρκίνου του μαστού, προκειμένου να ελέγξουμε αποτελεσματικά φάρμακα στο μαστό.”

Διάγνωση καρκίνου του μαστού

Ο μαστός λοιπόν είναι ένα όργανο σύνθετο στη διαγνωστική του προσέγγιση. Η πλειοψηφία των γυναικών θα παρουσιάσουν κάποιο εύρημα ή κάποιο πρόβλημα στο μαστό στη διάρκεια της ζωής τους, αλλά μόνο περίπου μία στις 10 θα αναπτύξει σε κάποια χρονική στιγμή καρκίνο. Για την πρόγνωση του καρκίνου αυτού είναι σημαντικότατο να διαγνωσθεί και να αντιμετωπισθεί εγκαίρως.

H έγκαιρη διάγνωση είναι το σημαντικότερο όπλο που διαθέτουμε κατά του καρκίνου του μαστού σήμερα. Για την επίτευξη αυτού του στόχου συνιστώνται τα εξής:

1. Μία μαστογραφία αναφοράς στα 35

2. Αυτοεξέταση μία φορά το μήνα

3. Μαστογραφία μία φορά το χρόνο μετά τα 40 (ή υπερηχογράφημα σε περίπτωση πυκνού μαστού)