Ογκολογία

Νέες θεραπείες για τον καρκίνο του προστάτη

Η ανάλυση των μεταστατικών καρκίνων του προστάτη, θα προτείνει στο μέλλον τις σωστές επιλογές θεραπείας.

Επιστήμονες εφάρμοσαν ένα ολοκληρωμένο σύνολο αναλυτικών εργαλείων, για θανατηφόρα κρούσματα μεταστατικού καρκίνου του προστάτη, παρέχοντας λεπτομερή χάρτη των πολύπλοκων δικτύων των αλληλεπιδράσεων, μεταξύ γονιδίων και πρωτεϊνών, που επιτρέπουν στα καρκινικά κύτταρα του προστάτη να πολλαπλασιάζονται και να αποφεύγουν τη θεραπεία. Η ομάδα ανέπτυξε επίσης μια υπολογιστική προσέγγιση, για την ανάλυση των δεδομένων των ασθενών, ειδικά για να βοηθήσει τους γιατρούς να επιλέξουν τα πιο αποτελεσματικά φάρμακα.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στις 4 Αυγούστου στο «Cell», ήταν μια συλλογική προσπάθεια από ερευνητικές ομάδες των πανεπιστημίων UCSantaCruz και UCLA. Οι ερευνητές πήραν κλινικά δείγματα ιστού που λαμβάνονται κατά την αυτοψία από ασθενείς με θανατηφόρο μεταστατικό καρκίνο του προστάτη και πραγματοποίησαν μια σειρά από εξελιγμένες αναλύσεις, για να χαρακτηρίσουν τα καρκινικά κύτταρα από κάθε ασθενή, με πρωτοφανείς λεπτομέρειες. Η νέα υπολογιστική ανάλυση των προκυπτόντων συνολικά δεδομένων, εξατομίκευσε τα διαγράμματα των «μονοπατιών σηματοδότησης» των καρκινικών κυττάρων, του κάθε ασθενούς. Όλες αυτές οι λεπτομέρειες δημιουργούν νέους στόχους στην θεραπεία.

«Είναι σαν να έχουμε ένα φωτογραφικό αρνητικό για κάθε όγκο. Αυτό είναι το όνειρό μας, για την εξατομικευμένη θεραπεία του καρκίνου, γιατί έτσι δεν θα μαντεύουμε ποια φάρμακα μπορεί να λειτουργήσουν, αλλά μπορούμε να επιλέξουμε στοχευμένα τα φάρμακα, με βάση το τι οδηγεί τον καρκίνο αυτού του ασθενούς», δήλωσε ο JoshStuart, καθηγητής της βιομοριακής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της SantaCruz και διευθυντής στο Ινστιτούτο GenomicsUCSC.

Ο Δρ OwenWitte, διευθυντής του Κέντρου Eliκαι EdytheRegenerativeMedicineandStemCellResearchRegenerativeMedicine, στο UCLA, και καθηγητής πανεπιστημίου της μικροβιολογίας, της ανοσολογίας και της μοριακής γενετικής στο UCLADavidGeffenSchoolofMedicine, δήλωσε: «Αυτό το είδος της διεπιστημονικής έρευνας είναι κρίσιμο, καθώς προσπαθούμε να εντοπίσουμε τις κυτταρικές αλλαγές που συμβαίνουν στον επιθετικό καρκίνο του προστάτη και διασχίζουμε νέα όρια για την κατανόηση της νόσου».

Η γονιδιωματική του καρκίνου υπόσχεται να επιτρέψει την εξατομικευμένη θεραπεία με την αποκάλυψη των γενετικών μεταλλάξεων, που οδηγούν τα καρκινικά κύτταρα ενός ασθενούς. Ωστόσο, η ερμηνεία των δεδομένων γονιδιωματικής παραμένει μια πρόκληση. Οι επιδράσεις των μεταλλάξεων και άλλων γενετικών μεταβολών σε καρκινικά κύτταρα κινούνται στα πολύπλοκα δίκτυα των μοριακών αλληλεπιδράσεων ή “μονοπάτια σηματοδότησης”, που εμπλέκονται στην κυτταρική ανάπτυξη, πολλαπλασιασμό, και άλλα χαρακτηριστικά της βιολογίας του καρκίνου. Με τη χαρτογράφηση των βασικών οδών, που δραστηριοποιούνται στα καρκινικά κύτταρα του προστάτη, οι ερευνητές ήταν σε θέση να προσδιορίσουν τους «κύριους διακόπτες» σε αυτές τις οδούς, που θα μπορούσαν να στοχευθούν με φάρμακα και να διαρρήξουν την ασθένεια.

Ο καρκίνος του προστάτη είναι η τρίτη πιο συχνά διαγνωσμένη πάθηση καρκίνου, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η κύρια θεραπεία για προχωρημένες περιπτώσεις είναι στέρηση ανδρογόνων, επειδή οι ανδρικές ορμόνες φύλου (ανδρογόνα, συμπεριλαμβανομένης της τεστοστερόνης) τονώνουν την ανάπτυξη καρκίνου του προστάτη. Τελικά, όμως, οι περισσότερες περιπτώσεις του μεταστατικού καρκίνου του προστάτη καθίστανται ανθεκτικές σε αυτές τις θεραπείες με αντι-ανδρογόνα. Η νέα αυτή έρευνα λοιπόν, στοχεύει στο να εξελιχθούν καλύτερες θεραπείες, που θα καταπολεμούν το πρόβλημα στη ρίζα του!