Ογκολογία

Απεικονιστική τεχνική εντοπίζει τους επιθετικούς καρκίνους

Μια νέα απεικονιστική τεχνική, με τη χρήση των «απλών» μηχανημάτων μαγνητικής τομογραφίας, μπορεί να βοηθήσει τους γιατρούς να εντοπίσουν τους πιο επιθετικούς καρκίνους πριν αυτοί γίνουν μεταστατικοί, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Cancer Research.

Ερευνητές του Ινστιτούτου Έρευνας για τον Καρκίνο του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ ανέπτυξαν μια νέα απεικονιστική τεχνική για να εντοπίζουν τους όγκους που αναπτύσσουν νέα αιμοφόρα αγγεία κι αυτό τους κάνει να ελπίζουν πως θα μπορέσουν να ανακόψουν την πορεία των επιθετικών καρκίνων.

Ο καρκίνος γίνεται επιθετικός όταν οι όγκοι δώσουν μεταστάσεις και σε άλλα όργανα/σημεία του σώματος και συνήθως, αν ο καρκίνος «χτυπήσει» οστά, συκώτι ή πνεύμονες, είναι απειλητικός για τη ζωής των ασθενών. Μέχρι σήμερα οι γιατροί δεν μπορούσαν να ξεχωρίσουν ποιοι όγκοι είναι σταθεροί και ποιοι μπορεί να γίνουν μεταστατικοί. Αυτό που έκαναν λοιπόν, οι Βρετανοί επιστήμονες ήταν να «σκανάρουν» περισσότερες περιοχές των όγκων με χαμηλή περιεκτικότητα σε οξυγόνο.

Η έλλειψη οξυγόνου (υποξία) είναι πρώιμο σημάδι καρκίνου που πρόκειται να αρχίσει να γίνεται επιθετικός. Και αυτό γιατί όταν τα καρκινικά κύτταρα δεν έχουν πια οξυγόνο μετακινούνται προς άλλα σημεία του σώματος, σχηματίζοντας έτσι νέους όγκους. Η υποξία επίσης προάγει την ανάπτυξη αιμοφόρων αγγείων, παρέχοντας έτσι στα καρκινικά κύτταρα την οδό για να μετακινηθούν αλλού.

Η δοκιμή της νέας απεικονιστικής μεθόδου σε 50 καρκινοπαθείς έδειξε ότι ήταν ασφαλής και μπορούσε να εντοπίσει τους όγκους χωρίς οξυγόνο. Αυτό συμβαίνει γιατί κατά τη διάρκεια της μαγνητικής, οι ασθενείς εισπνέουν καθαρό οξυγόνο κι έτσι καταγράφονται οι αλλαγές.

«Έχουμε ισχυρά στοιχεία ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη νέα αυτή μαγνητική τομογραφία για να εντοπίσουμε και να χαρτογραφήσουμε την υποξία στους όγκους» εξηγεί ο συγγραφέας της μελέτης Dr. Simon Robinson.