Ογκολογία

Νέα εξέταση αίματος εντοπίζει τον καρκίνο μαστού

Νέα εξέταση αίματος επιτρέπει την έγκαιρη ανίχνευση καρκίνου του μαστού.Οι επιστήμονες έχουν αναπτύξει μια ιδιαίτερα ευαίσθητη εξέταση αίματος που μπορεί να εντοπίσει καρκίνους του μαστού, ακόμα και όταν αυτοί γίνονται ανθεκτικοί στη συνήθη θεραπεία ορμονών, ενώ έχει αποδειχθεί ότι η δοκιμή αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και σε θεραπεία.

Μια ομάδα από το Λονδίνο και το Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο και το Βασιλικό ίδρυμα Marsden NHS διαπίστωσε ότι το τεστ θα μπορούσε να ανιχνεύσει μεταλλάξεις στο γονίδιο του οιστρογόνου ESR1 ειδικά στις γυναίκες που έλαβαν θεραπεία με αναστολείς αρωματάσης.

Η δοκιμή δίνει μια έγκαιρη προειδοποίηση της αντίστασης του καρκίνου σε αναστολείς αρωματάσης, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία γυναικών με τον υποδοχέα οιστρογόνου (ER) του καρκίνου του μαστού. Ανιχνεύοντας τις μεταλλάξεις στο γονίδιο αυτό από το DNA του καρκίνου στο αίμα, θα μπορούν οι γιατροί να εντοπίζουν γρήγορα ποιοι ασθενείς δεν ωφελούνται πλέον από τη θεραπεία και να προχωρούν σε εναλλακτικό φάρμακο.

Η έρευνα ξεκίνησε λαμβάνοντας δείγματα αίματος από 171 γυναίκες με καρκίνο του μαστού (ESR1) και έπειτα τα αποτελέσματα τις καταχώρησαν σε τρεις ομάδες ασθενών. Έτσι βρέθηκε ότι οι μεταλλάξεις του γονιδίου μπορούν να ανιχνευθούν με μια εξαιρετικά ευαίσθητη μέθοδο που είναι γνωστή ως ψηφιακή ανάλυση PCR, και μπορεί να διαβάσει τον γενετικό κώδικα των μικρο ποσοτήτων DNA που απελευθερώνονται από όγκους. Επίσης, φαίνεται πως η διαδικασία αυτή είναι δυνατόν να αποκαλύψει λάθη στον κώδικα του DNA και άρα να αντικαταστήσει στο μέλλον τις βιοψίες όγκων.
Η συγκεκριμένη έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science Translational Medicine την Τετάρτη και χρηματοδοτήθηκε από διάφορους οργανισμούς όπως το Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο, το Breast Cancer Now και Cancer Research UK. Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Έρευνας για τον Καρκίνο και του Βασιλικού ιδρύματος Marsden NHS απέδειξαν ότι από τη στιγμή που οι μεταλλάξεις ESR1 ανιχνεύονται, τα καρκινικά κύτταρα πολλαπλασιάζονται και κυριαρχούν στο σώμα με αποτέλεσμα να εξελίσσουν την ασθένεια με γοργούς ρυθμούς. Επίσης, φάνηκε πως ο καρκίνος έτεινε να εξελίσσεται γρηγορότερα στις γυναίκες με τη συγκεκριμένη μετάλλαξη παρά στις υπόλοιπες.

Μεταλλάξεις σε ESR1 συνέβησαν μόνο στο 6% των ασθενών που έλαβαν ως πρώτη θεραπεία αναστολείς αρωματάσης, όταν οι καρκίνοι τους ήταν περιορισμένοι, ενώ αντίθετα σε 36% των ασθενών όταν η νόσος είχε ήδη εξαπλωθεί στο σώμα προτού χορηγηθούν φάρμακα. Η έρευνα δείχνει πως οι καρκίνοι που βρίσκονται σε πιο προχωρημένα στάδια έχουν την τάση να αντιστέκονται περισσότερο στις φαρμακευτικές αγωγές, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την πρόγνωση και την ανίχνευση του καρκίνου σε πρώιμο στάδιο.

Σύμφωνα με τον Dr N. Turner επικεφαλής της ομάδας του Ινστιτούτου Έρευνας για τον Καρκίνο και σύμβουλο Ογκολογίας στο ίδρυμα Mardsen: «Ψάχνοντας για DNA καρκίνου στο αίμα, μας δίδεται η ευκαιρία να αναλύσουμε κάθε γονιδιακή αλλαγή στα καρκινικά κύτταρα χωρίς να χρειάζεται να επέμβουμε με βιοψίες. Η εξέταση μπορεί να παράσχει στους γιατρούς μια έγκαιρη προειδοποίηση ότι η συγκεκριμένη θεραπεία δεν βοηθά πια αλλά και να τους βοηθήσει να επιλέξουν μια καταλληλότερη θεραπεία». Την ίδια στιγμή ο καθηγητής P. Workman, υπεύθυνος του Καρκινικού Ινστιτούτου στο Λονδίνο, τονίζει: «Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή εξειδικευμένης καρκινικής θεραπείας και ελπίζουμε πως πλέον, χάρη στη συγκεκριμένη εξέταση, θα μπορούμε να εξατομικεύσουμε τις θεραπείες ανάλογα με την περίπτωση του κάθε ασθενή».