Ογκολογία

Αναστολέας HDAC κλειδί στη θεραπεία του καρκίνου

Βρετανοί επιστήμονες ανακάλυψαν πώς τα κύτταρα μπορούν να προσαρμοστούν και να εξουδετερώσουν αντικαρκινικά φάρμακα που είναι σχεδιασμένα να επηρρέαζουν τον γενετικό τους ελέγχους , σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε σήμερα στο περιοδικό Epigenetics and Chromatin.

Κανονικά οι μοριακές «ετικέτες» συνδέονται με το DNA και στέλνουν σήματα στο κύτταρο, λέγοντάς του πώς να διατηρήσει το DNA τους και ενεργοποιήσουν ή αντίστοιχα να απενεργοποιήσουν γονίδια.

Φάρμακα που ονομάζονται αναστολείς της HDAC προκαλούν συσσώρευση ορισμένων τύπων ετικετών, που οδηγούν σε δυνητικά καταστροφικές αλλαγές στη γονιδιακή δραστηριότητα που μπορεί να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα.
Αλλά ενώ οι αναστολείς HDAC μπορούν να θεραπεύσουν επιτυχώς ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως το λέμφωμα, υπάρχουν κάποιοι άλλοι τύποι που επιβιώνουν.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, παρουσίασαν πως μπορούν να ενεργοποιήσουν την αντίδραση της επιβίωσης με αναστολείς HDAC που εξισορροπούν τις ετικέτες, διατηρώντας τη φυσιολογική δραστηριότητα των γονιδίων και τη διατήρηση των κυττάρων εν ζωή.

Αυτά τα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον εντοπισμό των ασθενών που είναι κατάλληλοι για θεραπεία με αυτά τα φάρμακα, ενώ θα μπορούσαν να συμβάλουν στην ανάπτυξη μελλοντικών θεραπειών που αντικαθιστούν τον μηχανισμό επιβίωσης σε τύπους όγκων που δεν ανταποκρίνονται.

Ο επικεφαλής συγγραφέας δρ Τζον Halsall, Cancer Research UK επιστήμονας από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, δήλωσε: «Η δουλειά μας έχει δείξει ότι ορισμένα καρκινικά κύτταρα μπορούν να επιβιώσουν τη γονιδιακή ζημιά που προκαλείται από τον αναστολέα HDAC, έτσι ανακαλύψαμε άλλη μία πλευρά αντίστασης των καρκινικών κυττάρων που πρέπει να στοχεύσουμε.

“Αν ανακαλύψουμε ποιοι τύποι καρκίνου είναι ευάλωτοι σε αυτά τα φάρμακα, θα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε με έναν πιο έξυπνο τρόπο για να θεραπεύσουν τους ασθενείς πιο αποτελεσματικά.”

Ο Δρ Kat Arney, διευθυντής στο Cancer Research UK’s science information , δήλωσε τα εξής, «Η εργασία για το πώς τα γονίδια ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται σε καρκινικά κύτταρα είναι ζωτικής σημασίας, αν θέλουμε να καταλάβουμε και να νικήσουμε την ασθένεια Η μελέτη αυτή θα μπορούσε να μας βοηθήσει να καταλάβουμε πώς θα χρησιμοποιήσουμε τους αναστολείς HDAC έτσι ώστε περισσότεροι ασθενείς να μπορούν να επωφεληθούν από αυτά και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την εξεύρεση πιο αποτελεσματικών τρόπων που να στοχεύουν τους μηχανισμούς ελέγχου του καρκίνου. »