Ογκολογία

Καρκίνος:επανεμφανίζεται σε ανθρώπους που είχαν θεραπευτεί

Ο καρκίνος επανεμφανίζεται μετά από χρόνια σε κάποιους ανθρώπους οι οποίοι είχαν αρχικά θεραπευτεί διότι κάποια καρκινικά κύτταρα «πέφτουν σε νάρκωση» και αποφεύγουν τις επιπτώσεις της χημειοθεραπείας, με αποτέλεσμα να « ξυπνούν» αργότερα.

Της Δήμητρας Καλτάκη

Καρκινικά κύτταρα αδρανοποιούνται σε ανθρώπους που έχουν θεραπευτεί για να  αποφύγουν τη χημειοθεραπεία και επιστρέφουν μετά από χρόνια. Τα ευρήματα τους σχετικά με την επανεμφάνιση του καρκίνου μετά από χρόνια σε ανθρώπους οι οποίοι είχαν αρχικά θεραπευτεί παρουσίασαν ερευνητές τονίζοντας ότι αυτά μπορεί να τους οδηγήσουν στον τρόπο εξόντωσης των καρκινικών κυττάρων ώστε να μην επανέλθουν. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα το Ινστιτούτου έρευνας για τον Καρκίνο στο Λονδίνο εκτιμάται ότι γενετικές ενδείξεις φανερώνουν ότι κάποια καρκινικά κύτταρα «πέφτουν σε νάρκωση» και αποφεύγουν τις επιπτώσεις της χημειοθεραπείας, με αποτέλεσμα να « ξυπνούν» χρόνια αργότερα. Στο πλαίσιο αυτό οι επιστήμονες τόνισαν ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να τους επιτρέψουν ν’ αναπτύξουν τρόπους για το ξερίζωμα των καρκινικών κυττάρων που έχουν «κοιμηθεί».

Μια τέτοια θεραπεία θα μπορούσε να εξαλείψει τον μικρό αλλά υπαρκτό κίνδυνο να επιστρέψει η ασθένεια. Η μελέτη είναι ξεχωριστή ακριβώς επειδή οι ερευνητές είχαν πρόσβαση σε δείγματα από αίμα και μυελό των οστών από έναν ασθενή με μια σπάνια μορφή λευχαιμίας, η οποία διήρκεσε 20 χρόνια. Ανέλυσαν τα δείγματα που έλαβαν όταν ο ασθενής διαγνώστηκε με καρκίνο στα τέσσερα του χρόνια, καθώς και εκείνα που ελήφθησαν όταν υποτροπίασε στα 25 του χρόνια δηλαδή μετά από 21 χρόνια που η ασθένεια βρισκόταν σε ύφεση. Όπως υποστηρίζει ο επικεφαλής της έρευνας, Mel Greaves , «Γνωρίζουμε ότι σε σπάνιες περιπτώσεις λευχαιμίας οι ασθενείς μπορεί να υποτροπιάσουν, τη στιγμή που φαίνεται να έχουν θεραπευτεί. Ωστόσο τώρα έχουμε αυτό που έλειπε και πρόκειται για σαφείς αποδείξεις ότι τα καρκινικά κύτταρα μπορεί να παραμένουν «ναρκωμένα» για μεγάλα χρονικά διαστήματα» συμπληρώνοντας «η μελέτη μας δείχνει μια κοινή γενετική καταγωγή που συνδέει την αρχική λευχαιμία με τη υποτροπιάζουσα ασθένεια δεκαετίες αργότερα. Μας παρέχει μια εντυπωσιακή απόδειξη της εξέλιξης του καρκίνου σε δράση, με τα καρκινικά κύτταρα να μπορούν να παραμένουν αδρανή για την αποφυγή της θεραπείας , και , στη συνέχεια, να συσσωρεύονται νέες μεταλλάξεις ικανές να οδηγήσουν σε νέα εμφάνιση της ασθένειας» . Σύμφωνα με τον καθηγητή «τα βλαστικά κύτταρα του αίματος κυμαίνονται τακτικά ανάμεσα στο να είναι αδρανή και στο να διαιρούνται πολύ γρήγορα. Έτσι φαίνεται οτι τα καρκινικά κύτταρα χρησιμοποιούν αυτό το τέχνασμα προκειμένου να αποφύγουν το θάνατο μέσα από τη χημειοθεραπεία» προσθέτοντας πως «στο μέλλον μπορεί να είναι δυνατόν να επιταχυνθεί η ανάπτυξη αυτών των προκαρκινικών αδρανών κυττάρων έτσι ώστε να μπορούν να στοχοποιούνται και να θανατώνονται με χημειοθεραπεία, για να μειωθεί ακόμη περισσότερο ο κίνδυνος υποτροπής».

Η ερευνητική ομάδα προσδιόρισε μια συγκεκριμένη μετάλλαξη του DNA, κατά την οποία δύο γονίδια που ονομάζονται BCR και ABL1 συγχωνεύονται, σε καρκινικά κύτταρα όπως προέκυψε και από τα δύο δείγματα αίματος, που είχαν 21 χρόνια διαφορά. Αυτό δείχνει μια κοινή καταγωγή μεταξύ της αρχικής και της υποτροπιάζουσας λευχαιμίας – υπονοώντας ότι τα καρκινικά κύτταρα είχαν αντισταθεί στη χημειοθεραπεία με το να γίνουν αδρανή, και στη συνέχεια μετά από δεκαετίες… ύπνου να «ξύπνησαν». Οι επιστήμονες έχουν υποψιαστεί εδώ και καιρό ότι υπεύθυνα για την υποτροπή είναι τα αδρανή κύτταρα από τον αρχικό καρκίνο ωστόσο τώρα έχουν στοιχεία που στηρίζουν αυτή τη θεωρία. Η μελέτη αυτή τώρα δείχνει ότι τα κύτταρα που πυροδοτούν μια υποτροπή επιβιώνουν επειδή αυξάνονται με πολύ βραδύτερο ρυθμό από ό, τι άλλα καρκινικά κύτταρα και έτσι αντιστέκονται στην χημειοθεραπεία η οποία επιτίθεται στα ταχέως διαιρούμενα κύτταρα.

Αυτή η εξέλιξη δίνει στους ερευνητές σημαντικές προοπτικές για το πώς θα μπορούσαν να ξεριζώσουν τα κύτταρα, όπως για παράδειγμα με το να τα «ξυπνήσουν» έτσι ώστε να μπορεί η χημειοθεραπεία για να τα σκοτώσει. Οι επιστήμονες βρήκαν ότι τα νέα αποδυναμωμένα καρκινικά κύτταρα έφεραν ομοιότητες με μια ομάδα κυττάρων του καρκίνου που προϋπήρχαν ακόμα και στην αρχική περίοδο της ασθένειας ενώ διαπίστωσαν ότι τα καρκινικά κύτταρα είχαν πολλές νέες γενετικές αλλαγές όταν ο ασθενής υποτροπίασε.