Νευρολογία

Αλτσχάιμερ διάγνωση: Ανακαλύφθηκε νέα αλλαγή στον εγκέφαλο των ασθενών

Αλτσχάιμερ διάγνωση: Παρά τις σημαντικές εξελίξεις στην έρευνα τα τελευταία χρόνια, η αιτιοπαθογένεση της νόσου του Αλτσχάιμερ δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί πλήρως. Ένα από τα βασικά ερωτήματα είναι να αποκρυπτογραφήσουμε γιατί η παραγωγή του βήτα αμυλοειδούς, η πρωτεΐνη που παράγει το τοξικό αποτέλεσμα και ενεργοποιεί την παθολογία, αυξάνεται στον εγκέφαλο των ατόμων με Αλτσχάιμερ. Η έρευνα έχει μέχρι στιγμής επικεντρωθεί σε θραύσματα της πρόδρομης πρωτεΐνης αμυλοειδούς (APP), αλλά τα αποτελέσματα ήταν ασαφή. “Αυτό συμβαίνει επειδή αυτή η πρωτεΐνη υποβάλλεται σε επεξεργασία τόσο γρήγορα που τα επίπεδα της στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό ή στο πλάσμα δεν αντικατοπτρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει στον εγκέφαλο”, εξηγεί ο Δρ Javier Sáez-Valero, επικεφαλής της ομάδας για τους τροποποιημένους μοριακούς μηχανισμούς στο Νόσος του Αλτσχάιμερ και άλλες άνοιες στο Ινστιτούτο Νευροεπιστημών UMH-CSIC στο Αλικάντε.

Το εργαστήριο του Δρ. Sáez-Valero πραγματοποίησε μια νέα προσέγγιση που δείχνει μεγάλη υπόσχεση: “Ανακαλύψαμε ότι η γλυκοσυλίωση του προδρόμου αμυλοειδούς στον εγκέφαλο των ασθενών με Αλτσχάιμερ μεταβάλλεται. Και ως εκ τούτου, αυτή η πρωτεΐνη πιθανώς υποβάλλεται σε διαφορετική επεξεργασία. Πιστεύουμε ότι αυτός ο διαφορετικός τρόπος επεξεργασίας οδηγεί σε περισσότερο βήτα-αμυλοειδές και στην ενεργοποίηση της παθολογίας”.

Altsxaimer.jpg

Η γλυκοσυλίωση συνίσταται στην προσθήκη υδατανθράκων σε μια πρωτεΐνη. Αυτή η διαδικασία καθορίζει το πεπρωμένο των πρωτεϊνών στις οποίες έχει προστεθεί μια αλυσίδα σακχάρου (γλυκοπρωτεΐνες), η οποία θα εκκρίνεται ή θα αποτελεί μέρος της κυτταρικής επιφάνειας, όπως στην περίπτωση της πρωτεΐνης προδρόμου αμυλοειδούς (ΑΡΡ). Η αλλαγή αυτής της διαδικασίας γλυκοσυλίωσης σχετίζεται με την προέλευση διαφόρων παθολογιών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του Αλτσχάιμερ, τα αποτελέσματα της μελέτης με επικεφαλής τον Sáez Valero υποδηλώνουν ότι η αλλοιωμένη γλυκοσυλίωση θα μπορούσε να καθορίσει ότι το APP επεξεργάζεται με την αμυλοειδογόνο (παθολογική) οδό, προκαλώντας την παραγωγή του βήτα-αμυλοειδούς, μιας μικρής πρωτεΐνης με την τάση να σχηματίζουν συστάδες σχηματίζοντας τις αμυλοειδείς πλάκες χαρακτηριστικές της νόσου του Alzheimer.

“Το γεγονός ότι η γλυκοζυλίωση του προδρόμου αμυλοειδούς μεταβάλλεται δείχνει ότι αυτός ο πρόδρομος αμυλοειδούς μπορεί να εντοπιστεί σε περιοχές της κυτταρικής μεμβράνης που είναι διαφορετικές από τις συνηθισμένες, αλληλεπιδρούν με άλλες πρωτεΐνες και συνεπώς πιθανώς υποβάλλονται σε επεξεργασία με παθολογικό τρόπο”, λέει ο Sáez Βαλέρο. Αυτό το νέο εύρημα δημοσιεύεται στο Alzheimer Research & Therapy . “Η ανάλυση της γλυκοζυλίωσης των β-αμυλοειδών θραυσμάτων ανοίγει τη δυνατότητα εύρεσης ενός καλού βιοδείκτη για διάγνωση βραχυπρόθεσμα. Και μακροπρόθεσμα να παρέμβουμε θεραπευτικά”, λέει ο Sáez Valero.

brain.jpg

Προηγουμένως, αμυλοειδή θραύσματα της ΑΡΡ είχαν μελετηθεί στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό για αυτούς τους σκοπούς. “Αλλά τα αποτελέσματα δεν έδειξαν ότι θα μπορούσε να είναι ένας καλός διαγνωστικός δείκτης. Ωστόσο, εν όψει των νέων μας αποτελεσμάτων, προτείνουμε να επαναλάβουμε τις μέχρι τώρα μελέτες που πραγματοποιήθηκαν όχι μόνο εξετάζοντας τους διαφορετικούς τύπους θραυσμάτων του βήτα-αμυλοειδούς πρωτεΐνη, αλλά και κατά τη γλυκοζυλίωσή της, “λέει ο Sáez-Valero. Η παρουσία της β-αμυλοειδούς πρωτεΐνης στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό δεν παρέχει προς το παρόν πολλές πληροφορίες, “καθώς στον εγκέφαλο, αυτή η μικρή πρωτεΐνη σχηματίζει πλάκες αμυλοειδούς . Έτσι, το παράδοξο είναι ότι στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό, υπάρχουν χαμηλότερα επίπεδα από ό, τι θα ήταν αναμενόμενο “, εξηγεί ο Sáez-Valero. Επίσης: Ασπίδα η γιόγκα κατά της νόσου Αλτχάιμερ

Η άλλη επιλογή είναι να μελετήσετε τα μεγάλα τμήματα του APP, “αλλά υποβάλλονται σε επεξεργασία τόσο γρήγορα που δεν αντανακλούν πραγματικά τίποτα παθολογικό. Ωστόσο, κοιτάζοντας τη γλυκοσυλίωση έχουμε δει ότι, αν και τα συνολικά επίπεδα δεν μεταβάλλονται, μια ένδειξη ότι η πρωτεΐνη συντίθεται διαφορετικά και ως εκ τούτου μπορεί να υποβληθεί σε επεξεργασία με διαφορετικό τρόπο, προκαλώντας τον τοξικό καταρράκτη που προκαλεί τη νόσο του Αλτσχάιμερ », επισημαίνει ο Sáez-Valero. Η εργασία αυτή πραγματοποιήθηκε σε δείγματα εγκεφάλου μετά τη σφαγή και σε καλλιέργειες κυττάρων. Το επόμενο βήμα θα είναι η ανάλυση της γλυκοσυλίωσης των θραυσμάτων της εφαρμογής στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό. «Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα νέο εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί βραχυπρόθεσμα για τη βιοχημική διάγνωση των ασθενών με νόσο του Αλτσχάιμερ στο εργαστήριο», καταλήγει ο Δρ Sáez-Valero.