Νευρολογία

Πάρκινσον συμπτώματα στάδια: Έρευνα βλαστικών κυττάρων “χτυπά” τη νόσο

Πάρκινσον συμπτώματα στάδια: Σε μια επταετή ερευνητική προσπάθεια, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων έχει διευκρινίσει την αιτία για ορισμένες γενετικές μορφές της νόσου του Πάρκινσον και έχει εντοπίσει πιθανές φαρμακολογικές θεραπείες. Η διεπιστημονική ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον καθηγητή Rejko Krüger, του Κέντρου Βιοϊατρικής του Συστήματος του Λουξεμβούργου (LCSB) του Πανεπιστημίου του Λουξεμβούργου, πειραματίστηκε σε καλλιέργειες κυττάρων με βάση τον ασθενή στο εργαστήριο. Ο νέος συνδυασμός δραστικών ουσιών που εντόπισαν θα πρέπει να υποβληθούν σε κλινικές δοκιμές πριν μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία ασθενών. Η ερευνητική ομάδα δημοσίευσε τα αποτελέσματά της στο διάσημο επιστημονικό περιοδικό Science Translational Medicine.

Η έλλειψη πρωτεΐνης DJ-1 σε κάνει να αρρωσταίνεις

Μια πρωτεΐνη που ονομάζεται DJ-1 παίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της λειτουργίας των νευρικών κυττάρων. Εάν το σώμα δεν είναι σε θέση να παράγει άφθονες ποσότητες DJ-1, πεθαίνουν σημαντικά νευρικά κύτταρα. Το αποτέλεσμα είναι η εμφάνιση νευρο-εκφυλιστικών ασθενειών όπως το Πάρκινσον. Η παραγωγή σημαντικών πρωτεϊνών όπως το DJ-1 μπορεί να διακοπεί ή να σταματήσει μόνιμα εάν τα γενετικά σχέδια ή οι διαδικασίες παραγωγής που κωδικοποιούν είναι ελαττωματικές.

Τώρα, η ερευνητική ομάδα του καθηγητή Rejko Krüger στο Λουξεμβούργο κατάφερε να εντοπίσει για πρώτη φορά τη σημασία ενός σφάλματος στη διαδικασία παραγωγής, δηλαδή στην ανάπτυξη μιας συγκεκριμένης μορφής νόσου του Πάρκινσον. “Στους ασθενείς, ένα βασικό εργαλείο για τη συναρμολόγηση της πρωτεΐνης DJ-1 δεν μπορεί να αγκαλιάσει σωστά”, εξηγεί ο Krüger. “Από επιστημονικής απόψεως, το αποκαλούμε παραλείποντας το εξόνιο. Ως αποτέλεσμα αυτού του ελαττώματος, η πρωτεΐνη δεν χτίζεται καθόλου”. Το ερευνητικό αποτέλεσμα προσφέρει ένα εντελώς νέο σημείο επίθεσης για τη θεραπεία αυτής της δυσλειτουργίας της πρωτεϊνικής σύνθεσης με φάρμακα. “Αυτή η εικόνα αλλάζει ριζικά την άποψή μας για τις αιτίες της νόσου και παρουσιάζει εντελώς νέες δυνατότητες θεραπείας”, λέει ο Δρ. Ibrahim Boussaad, επιστήμονας του LCSB και πρώτος συγγραφέας της επιστημονικής εργασίας”.  Διαβάστε ΑΚΟΜΗ: Μελέτη για τα οφέλη της κάνναβης στη νόσο Πάρκινσον

skin cells.jpg

Η δωρεά κυττάρων επιτρέπει την πρόοδο

Η μελέτη του Πάρκινσον του Λουξεμβούργου, ξεκίνησε το 2015 (βλ. Επίσης www.parkinson.lu), περιλαμβάνει μια ομάδα 800 ασθενών με νόσο του Πάρκινσον και 800 υγιή άτομα ελέγχου. Χάρη στη δωρεά κυττάρων του δέρματος που λαμβάνονται από μικρές βιοψίες, οι ερευνητές στο Λουξεμβούργο κατάφεραν να επαναπρογραμματίσουν αυτά τα κύτταρα για να αναπτυχθούν σε νευρικά κύτταρα in vitro. Αυτά τα νευρικά κύτταρα είναι πολύ παρόμοια με τους νευρώνες στις πληγείσες περιοχές του εγκεφάλου του δότη και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αναλύσεις και δοκιμές στο εργαστήριο. Επειδή δεν είναι δυνατόν να ληφθούν νευρώνες απευθείας από τον εγκέφαλο των ασθενών, για λόγους υγείας και ηθικής, ο επαναπρογραμματισμός είναι ο μόνος τρόπος για να εξεταστούν τα κλινικά χαρακτηριστικά των νευρώνων του ασθενούς in vitro. Στην επιστημονική ορολογία, αυτό ονομάζεται μοντέλο in vitro με βάση τον ασθενή και είναι ένα σημαντικό βήμα στην εξατομικευμένη ιατρική. Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο, η ομάδα του καθηγητή Krüger μπόρεσε να εξηγήσει την αιτία της γενετικής μορφής του Πάρκινσον ασθένεια στην οποία το γονίδιο PARK7 μεταλλάσσεται. Ο καθηγητής Thomas Gasser, ιατρικός διευθυντής στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Tübingen και συν-συγγραφέας της εφημερίδας, προσθέτει: «Είμαστε περήφανοι που καταφέραμε να συνεισφέρουμε στην τεχνογνωσία μας στον επαναπρογραμματισμό των κυττάρων ασθενών σε αυτό το έργο των βλαστικών κυττάρων των συναδέλφων μας στο Λουξεμβούργο.”

neuronspd2.jpg