Νευρολογία

Νέοι δείκτες της σοβαρής σκλήρυνσης κατά πλάκας

Επιστήμονες έχουν αποκαλύψει δύο στενά συνδεδεμένες κυτοκίνες – μόρια που εμπλέκονται στην κυτταρική επικοινωνία και κίνηση – που μπορεί να εξηγήσουν γιατί κάποιοι άνθρωποι αναπτύσσουν προοδευτική σκλήρυνση κατά πλάκας (MS), την πιο σοβαρή μορφή της νόσου. Τα ευρήματα, τα οποία συντάχθηκαν από τους ερευνητές του πανεπιστημίου Yale, το Πανεπιστήμιο του Όρεγκον (OHSU) και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, δείχνουν το δρόμο για την ανάπτυξη μιας νέας θεραπείας για την πρόληψη των προοδευτικών μορφών της νόσου.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε σήμερα στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ. Οι ερευνητές ταυτοποίησαν μια κυτοκίνη, που ονομάζεται παράγοντας αναστολής της μετανάστευσης μακροφάγων (MIF), μαζί με τη σχετική πρωτεΐνη της, την ταυτομεράση D-ντοπαχρώματος (D-DT), που σχετίζονται με την προοδευτική MS. Αυτές οι κυτοκίνες επιδεινώνουν τη νόσο αυξάνοντας την φλεγμονή στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Οι ερευνητές συνέδεσαν επίσης την αυξημένη έκφραση MIF με παραλλαγή ενός γονιδίου που εμφανίζεται συχνότερα σε ασθενείς με MS με προοδευτική νόσο – ιδιαίτερα στους άνδρες. Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μια απλή γενετική εξέταση για τον εντοπισμό ασθενών με MS που κινδυνεύουν να αναπτύξουν τη σοβαρότερη μορφή της νόσου.

Δεδομένου ότι διερευνώνται νέες αγωγές για τη νόσο, οι ερευνητές λένε ότι μια στοχευμένη θεραπεία θα ήταν πιο αποτελεσματική σε ασθενείς που έχουν γενετική ευαισθησία στο MIF. “Η αξία αυτής της ανακάλυψης στους ασθενείς είναι ότι τώρα υπάρχουν εγκεκριμένες θεραπείες, καθώς και νέες που βρίσκονται σε εξέλιξη στα εργαστήρια του Όρεγκον και του Yale, οι οποίες στοχεύουν στο μονοπάτι του MIF και κατά της MS”, δήλωσε ο συγγραφέας Richard Bucala, MD, καθηγητής ιατρικής, παθολογίας, επιδημιολογίας και δημόσιας υγείας στο Yale. Η χρήση ενός απλού γενετικού ελέγχου για την επιλογή ασθενών που θα μπορούσαν να ωφεληθούν περισσότερο από τους αναστολείς του MIF θα επιταχύνει την ανάπτυξη φαρμάκων, μειώνοντας το κόστος, μειώνοντας τους κινδύνους των τοξικών επιδράσεων και παρέχοντας μια γενετικά προσαρμοσμένη αποτελεσματική θεραπεία.

“Εάν ξεκινήσετε μια θεραπεία πριν προχωρήσει η νόσος, έχετε μια πολύ καλύτερη ευκαιρία να την επιβραδύνετε ή να την σταματήσετε”, δήλωσε έτερος συγγραφέας, ο Arthur Vandenbark, καθηγητής νευρολογίας και μοριακής μικροβιολογίας και ανοσολογίας στο OHSU. “Έχουμε τώρα έναν ορθολογικό, μοριακό στόχο για την επιβράδυνση ή την αποτροπή της μετάβασης από την υποτροπή προς την προοδευτική MS, ένα στάδιο της νόσου που είναι πολύ πιο σοβαρό”.

Οι επιστήμονες πραγματοποίησαν την ανακάλυψη μέσω της προσεκτικής κλινικής παρατήρησης των ασθενών με MS σε συνδυασμό με ανοσολογική και ανάλυση του DNA τους. Επιπρόσθετα, οι ερευνητές συνδύασαν τις ανθρώπινες έρευνές τους με εργαστηριακές μελέτες που έδειξαν ότι ένας θεραπευτικός παράγοντας που αναπτύχθηκε προηγουμένως για την επιτυχή αντιμετώπιση νόσου που προσομοιάζει με την MS σε τρωκτικά θα μπορούσε να εμποδίσει την παθολογική δράση τόσο του MIF όσο και του D-DT στον ανοσοποιητικό υποδοχέα του.