Νευρολογία

Η νόσος του Πάρκινσον συνδέεται με το μικροβίωμα

Επιστήμονες ανακάλυψαν για πρώτη φορά μια λειτουργική σύνδεση μεταξύ των βακτηρίων στο έντερο και της νόσου του Πάρκινσον. Οι ερευνητές δείχνουν ότι οι αλλαγές στη σύνθεση των βακτηριακών πληθυσμών του εντέρου ή, ενδεχομένως το ίδιο το έντερο, συμβάλλουν ενεργά και μπορεί να προκαλέσουν ακόμη και την επιδείνωση των κινητικών δεξιοτήτων, που είναι το σήμα κατατεθέν αυτής της νόσου. Η εργασία η οποία έχει σοβαρές επιπτώσεις για τη θεραπεία της Πάρκινσον διεξήχθη στο εργαστήριο των  SarkisMazmanian,  Luis Β και NellySioux καθηγητών Μικροβιολογίας και Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Ιατρικό Ινστιτούτο Ερευνών.

Η νόσος Πάρκινσον- επηρεάζει 1 εκατομμύριο ανθρώπους στις ΗΠΑ και μέχρι και 10 εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο, γεγονός που την καθιστά τη δεύτερη πιο συχνή νευροεκφυλιστική νόσο. Χ και την παρουσία φλεγμονωδών μορίων που ονομάζονται κυτοκίνες εντός του εγκεφάλου. Επιπλέον, το 75 % των ατόμων με PD έχουν γαστρεντερικές (GI) ανωμαλίες, κυρίως δυσκοιλιότητα.

“Το έντερο αποτελεί μια μόνιμη εστία σε μια ποικιλόμορφη κοινότητα των ευεργετικών και μερικές φορές επιβλαβών βακτηρίων, που είναι γνωστή ως μικροβίωμα, το οποίο  είναι σημαντικό για την ανάπτυξη και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού και νευρικού συστήματος», λέει ο Mazmanian. “Είναι αξιοσημείωτο ότι το 70% όλων των νευρώνων στο περιφερικό νευρικό σύστημα-που είναι, όχι ο εγκέφαλος ή ο νωτιαίος μυελός-είναι στα έντερα, και το νευρικό σύστημα του εντέρου είναι άμεσα συνδεδεμένο με το κεντρικό νευρικό σύστημα μέσω του πνευμονογαστρικού νεύρου. Επειδή τα προβλήματα γαστρεντερικών ανωμαλιών συχνά προηγούνται των κινητικών συμπτωμάτων και επειδή οι περισσότερες περιπτώσεις PD προκαλούνται από περιβαλλοντικούς παράγοντες, υποθέσαμε ότι τα βακτήρια στο έντερο μπορεί να συνεισφέρουν στην PD. “

Για εξετάσουν την υπόθεση αυτή, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ποντίκια που υπερπαράγουν την αSyn και εμφανίζουν τα συμπτώματα της νόσου του Πάρκινσον. Μία ομάδα ποντικών είχε ένα σύμπλεγμα κοινοπραξία των βακτηρίων του εντέρου που ονομάζεται μικρόβιο, ενώ η άλλη ομάδα ποντικιών  αναπαράχθηκε σε ένα πλήρως αποστειρωμένο περιβάλλον στο Caltech και ως εκ τούτου δεν είχε βακτήρια του εντέρου. Οι ερευνητές έβαλαν και τις δύο ομάδες ποντικών να εκτελούν διάφορες εργασίες για τη μέτρηση των κινητικών δεξιοτήτων τους, όπως το τρέξιμο σε διαδρόμους, διασχίζοντας μια ακτίνα, και κατεβαίνοντας από ένα στύλο. Τα ποντίκια που δεν είχαν μικρόβια απέδωσαν σημαντικά καλύτερα από ό, τι τα ποντίκια με πλήρες μικροβίωμα.

Πρόκειται για σημαντική ανακάλυψη είπε ο Timothy Σαμψών, ένας μεταδιδακτορικός υπότροφος στη βιολογία και τη βιολογική μηχανική και πρώτος συγγραφέας στη δημοσίευση. “Τα ποντίκια ήταν γενετικά ταυτόσημα. Και οι δύο ομάδες είχαν κάνει πάρα πολύ αSyn. Η μόνη διαφορά ήταν η παρουσία ή η απουσία στο έντερο της μικροχλωρίδας. Εάν  αφαιρέσετε το μικροβίωμα τα ποντίκια θα έχουν φυσιολογικές κινητικές δεξιότητες, ακόμη και με την υπερπαραγωγή της αSyn…”.