Νευρολογία

Η δομή του εγκεφάλου σε σχέση με τη μουσική

Μια ομάδα ερευνητών από την Ισπανία και τον Καναδά έχει βρει στοιχεία που δείχνουν ότι οι άνθρωποι που δεν συγκινούνται από τη μουσική έχουν λιγότερο συνδεδεμένες τις περιοχές του εγκεφάλου υπεύθυνες για την επεξεργασία ήχων καθώς και εκείνων που εμπλέκονται στη διαχείριση των συναισθημάτων. Τα αποτελέσματά τους οι ερευνητές μόλις τα δημοσίευσαν στο Proceedings of the National Academy of Sciences.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι κάποια άτομα σε κάθε δεδομένη κουλτούρα απλά δεν ανταποκρίνονται συναισθηματικά στη μουσική – σε οποιοδήποτε είδος μουσικής. Κάποιοι ειδικοί έχουν υποθέσει ότι αυτό είναι πιθανό να οφείλεται σε μειωμένη επικοινωνία εντός του εγκεφάλου μεταξύ των περιοχών που είναι υπεύθυνες για την επεξεργασία της μουσικής και των περιοχών που είναι υπεύθυνες για τη μορφοποίηση απαντήσεων. Ωστόσο στην πραγματικότητα κανένας δεν έχει δοκιμάσει αυτή την υπόθεση. Σε αυτή τη νέα προσπάθεια, οι ερευνητές έχουν κάνει ακριβώς αυτό.

Για να έχουν καλύτερη ιδέα για το τι συμβαίνει στον εγκέφαλο των ατόμων που δεν βιώνουν καμία απάντηση στη μουσική, οι ερευνητές στρατολόγησαν 15 τέτοια άτομα ζητώντας τους να υποβληθούν σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) ενώ άκουγαν μουσική. Για να υπάρξει βάση για σύγκριση, οι ερευνητές μελέτησαν ακόμη 15 άτομα, που πίστευαν οι ίδιοι ότι ανταποκρίνονται στο επίπεδο του μέσου όρου στη μουσική που τους αρέσει και 15 άτομα που πίστευαν ότι ανταποκρίνονται πιο έντονα στη μουσική που τους αρέσει από ότι στο μέσο άτομο. Και οι δύο αυτές ομάδες υποβλήθηκαν επίσης σε fMRI, ενώ άκουγαν την αγαπημένη τους μουσική.

Στη σύγκριση των τομογραφιών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εκείνοι που δεν αισθάνονταν καμία απάντηση στη μουσική είχαν λιγότερη αιματική ροή σε μια περιοχή του εγκεφάλου που είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στην επεξεργασία της ανταμοιβής συγκριτικά με τις άλλες δύο ομάδες. Διαπιστώθηκε επίσης σαφής διαφορά στην επικοινωνία μεταξύ των περιοχών επεξεργασίας του ήχου στον εγκέφαλο και του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου.  Ακόμα δεν είναι σαφές, ωστόσο, είναι εάν η έλλειψη εκτίμησης για τη μουσική προκαλεί μείωση της συνδεσιμότητας περιοχών του εγκεφάλου, ή μήπως συμβαίνει το ανάστροφο.