Νευρολογία

Τα στοματικά μικρόβια υπερτερούν σε όσους πάσχουν από ημικρανία

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο της Ιατρικής Σχολής έχουν διαπιστώσει ότι τα στόματα των πασχόντων από ημικρανία φιλοξενούν σημαντικά περισσότερα μικρόβια με τη δυνατότητα να τροποποιήσουν τα νιτρικά άλατα από τους ανθρώπους που δεν έχουν ημικρανίες. Η μελέτη δημοσιεύθηκε χθες από το Msystems. «Υπάρχει αυτή η ιδέα εκεί έξω ότι ορισμένα τρόφιμα προκαλούν ημικρανίες, όπως η σοκολάτα, το κρασί και ιδιαίτερα τα τρόφιμα που περιέχουν νιτρικά άλατα», είπε ο πρώτος συγγραφέας Antonio Gonzalez, αναλυτής προγραμματιστής στο εργαστήριο του Rob Ι, PhD, καθηγητής και διευθυντής του Κέντρου για την Καινοτομία των μικροβιωμάτων στο πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο και κύριος συγγραφέας της μελέτης. «Σκεφτήκαμε ότι ίσως υπάρχουν συνδέσεις ανάμεσα σε αυτό που τρώνε οι άνθρωποι, τα μικροβιώματά τους και τις εμπειρίες τους με τις ημικρανίες”.

Πολλοί από τους 38 εκατομμύρια Αμερικανούς που πάσχουν από ημικρανίες αναφέρουν μια συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης νιτρικών και τους έντονους πονοκεφάλους τους. Νιτρικά άλατα, που βρέθηκαν σε τρόφιμα όπως τα επεξεργασμένα κρέατα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και σε ορισμένα φάρμακα, μπορεί να μειωθούν σε νιτρώδη από βακτήρια που βρίσκονται στο στόμα. Όταν κυκλοφορούν στο αίμα, αυτά τα νιτρώδη άλατα μπορεί στη συνέχεια να μετατραπούν σε μονοξείδιο του αζώτου υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το μονοξείδιο του αζώτου μπορεί να βοηθήσει την καρδιαγγειακή υγεία με τη βελτίωση της ροής του αίματος και τη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Ωστόσο, περίπου τέσσερις στους πέντε καρδιοπαθείς ασθενείς που λαμβάνουν φάρμακα που περιέχουν νιτρικό για πόνο στο στήθος ή συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια έχουν ως παρενέργεια σοβαρές κεφαλαλγίες. Από την αλληλούχιση του βακτηριακού γονιδίου διαπιστώθηκε ότι τα βακτηριακά είδη βρέθηκαν σε διαφορετικές αφθονίες μεταξύ των ανθρώπων που έπασχαν από ημικρανίες και των μη πασχόντων. Από την άποψη της κοινότητας σύνθεσης των βακτηριακών, η ομάδα δεν κατάφερε να βρει τεράστιες διαφορές είτε κοπράνων ή στα προφορικά δείγματα από ημικρανία σε σύγκριση με τους μη πάσχοντες από ημικρανία. Η ομάδα χρησιμοποίησε στη συνέχεια ένα εργαλείο βιοπληροφορικής που ονομάζεται PICRUSt για να αναλύσει ποια γονίδια ήταν πιθανό να είναι παρόντα σε δύο διαφορετικά σύνολα δειγμάτων, δεδομένων των ήδη παρόντων ειδών βακτηρίων. Σε δείγματα κοπράνων, βρήκαν μία ελαφρά αλλά στατιστικά σημαντική αύξηση στην αφθονία των γονιδίων που κωδικοποιούν νιτρικά, νιτρώδη και νιτρικό οξείδιο ένζυμα που σχετίζονται με ημικρανία. Στα προφορική δείγματα, τα γονίδια αυτά ήταν σημαντικά πιο πλούσια σε ημικρανία