Νευρολογία

Σε υγιής εγκεφάλους αναζητούν τα αίτια του Αλτσχάιμερ

Κρυμμένους ενόχους στο μυαλό υγιών ηλικιωμένων οι οποίοι όμως έχουν υψηλό κίνδυνο να νοσήσουν από Αλτσχάιμερ αναζητούν πλέον οι ερευνητές.

Της Δήμητρας Καλτάκη

Κανείς δεν γνωρίζει τι προκαλεί το Αλτσχάιμερ στην πραγματικότητα, ωστόσο οι ύποπτοι είναι δύο σημεία, το κολλώδες αμυλοειδές στις πλάκες του εγκεφάλου ή η σύγχυση μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται Tau η οποία φράζει τα κύτταρα του εγκεφάλου και αυτά πεθαίνουν.

Μια νέα απεικόνιση μπορεί να εντοπίσει αυτά τα μπερδέματα στους ζωντανούς εγκεφάλους, παρέχοντας έτσι την ευκαιρία να κατανοηθεί καλύτερα τι προκαλεί την άνοια. Τώρα οι επιστήμονες προσθέτουν τις σαρώσεις που γίνονται στην πρωτεϊνη Τau του εγκεφάλου, σε μια φιλόδοξη μελέτη η οποία εξετάζει αν ένα πειραματικό φάρμακο μπορεί να βοηθήσει υγιή αλλά υψηλού κινδύνου για Αλτσχάιμερ άτομα. Είτε λειτουργήσει αυτή η φαρμακευτική αγωγή είτε όχι, είναι η πρώτη μελέτη σε φάρμακο, όπου οι επιστήμονες μπορούν να παρακολουθούν το πώς οι δύο δείκτες του Αλτσχάιμερ αρχίζουν να χτίζουν τη νόσο. “Ο συνδυασμός του αμυλοειδούς και της πρωτεϊνης tau αποτελεί πραγματικά τοξικό δίδυμο» υποστηρίζει η Dr. Reisa Sperling «Γνωρίζουμε ότι η πρωτεϊνη TAU αρχίσει να μπαίνει στο… πλάνο σε κάποιο σημείο της νόσου και δεν ξέρουμε πότε.

Δεν ξέρουμε πώς συμβαίνει η αλληλεπίδραση. Θα πρέπει να ξέρουμε », δήλωσε η διευθύνων σύμβουλος του Συλλόγου Αλτσχάιμερ Maria Carrillo. Περισσότεροι από 35 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από Αλτσχάιμερ ή παρόμοια πάθηση και αυτοί οι αριθμοί αναμένεται να αυξηθούν με ταχείς ρυθμούς. Δεν υπάρχει καμία αποτελεσματική θεραπεία και τα σημερινά φάρμακα δίνουν προσωρινές λύσεις ενώ οι απόπειρες νέων φαρμάκων που ως επί το πλείστον απευθύνονται στα κολλώδη αμυλοειδή, έχουν αποτύχει κατά τα τελευταία χρόνια. Και αυτό ίσως επειδή η θεραπεία δεν ξεκίνησε αρκετά νωρίς. Οι επιστήμονες πιστεύουν τώρα ότι το Αλτσχάιμερ ξεκινά ήρεμα και «μαστίζει» τον εγκέφαλο περισσότερο από μια δεκαετία πριν από την εμφάνιση των συμπτωμάτων, όπως για παράδειγμα στις καρδιακές παθήσεις που προκαλούνται από τη σταδιακή συσσώρευση χοληστερόλης. Τα εγκεφαλογραφήματα δείχνουν πολλούς υγιείς ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας να φιλοξενούν αυτές τις αμυλοειδείς πλάκες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα νοσήσουν από Αλτσχάιμερ, ωστόσο ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα αυξημένος.

Όπως υποστηρίζουν οι μελετητές της έρευνας «προσπαθούμε να αφαιρέσουμε τις μεταγενέστερες επιπτώσεις του αμυλοειδούς στο σχηματισμό ταυ» συμπληρώνοντας «βλέποντας τον τρόπο που τα αμυλοειδή και η πρωτεϊνη ταυ αλληλεπιδρούν σε ζωντανούς εγκεφάλους “ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τις πιθανές θεραπείες».