Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Ενισχύει τη γνωστική ικανότητα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας

Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Ενισχύει τη γνωστική ικανότητα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας

Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Η διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και της γνωστικής λειτουργίας καθώς ένα άτομο μεγαλώνει είναι μια κρίσιμη πτυχή της υγιούς γήρανσης.


Η διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και της γνωστικής λειτουργίας καθώς ένα άτομο μεγαλώνει είναι μια κρίσιμη πτυχή της υγιούς γήρανσης. Ενώ ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η σωματική άσκηση μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργία του εγκεφάλου, η πνευματική άσκηση – όπως η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων – μπορεί επίσης να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία.

Για παράδειγμα, μια ανασκόπηση έρευνας του 2022 διαπίστωσε ότι η ταυτόχρονη εκπαίδευση με δύο καθήκοντα χρησιμοποιώντας προγράμματα που βασίζονται σε υπολογιστή ή εικονική πραγματικότητα είχε σημαντικές θετικές επιπτώσεις στη γνωστική λειτουργία, την εκτελεστική λειτουργία και την ψυχοκινητική ταχύτητα σε ηλικιωμένους ενήλικες. Ωστόσο, τι γίνεται με τις εργασίες του πραγματικού κόσμου; Θα μπορούσε η εκμάθηση πολλαπλών δεξιοτήτων στον πραγματικό κόσμο να βοηθήσει στη διατήρηση ή τη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας;

Και αν ναι, πόσο καιρό θα διαρκούσαν αυτές οι βελτιώσεις μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας εκμάθησης δεξιοτήτων; Αυτά ήταν τα ερωτήματα που προσπάθησαν να απαντήσουν οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Riverside στη νέα τους έρευνα που δημοσιεύτηκε στις 14 Απριλίου στο περιοδικό Aging & Mental Health. Για να διερευνήσει εάν η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων παράγει τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα γνωστικά οφέλη, η ερευνητική ομάδα διεξήγαγε δύο μελέτες.

Και στις δύο μελέτες, οι συμμετέχοντες ήταν μεταξύ 66 και 69 ετών, μιλούσαν άπταιστα αγγλικά και δεν είχαν προβλήματα όρασης ή γνωστικές διαταραχές. Οι έξι συμμετέχοντες στην πρώτη μελέτη έμαθαν ισπανικά, τη λειτουργία του iPad και τη ζωγραφική σε διάστημα 15 εβδομάδων. Στη δεύτερη μελέτη, 27 συμμετέχοντες επέλεξαν τρεις από τις πέντε επιλογές – ισπανικά, φωτογραφία, λειτουργία iPad, σχέδιο ή σύνθεση μουσικής – και παρακολούθησαν τα επιλεγμένα μαθήματα για 12 εβδομάδες.

Και στις δύο μελέτες οι μεγαλύτεροι ενήλικες ολοκλήρωσαν τουλάχιστον έξι ώρες μαθημάτων την εβδομάδα συν μια συζήτηση διάρκειας μιας ώρας. Επιπλέον, οι επιστήμονες αξιολόγησαν τη γνωστική λειτουργία του συμμετέχοντος, συμπεριλαμβανομένης της προσοχής, της αναστολής και της βραχυπρόθεσμης μνήμης, στην αρχή της μελέτης, στα μισά του δρόμου και μετά από τρεις μήνες διδασκαλίας. Η ομάδα παρακολούθησε επίσης τρεις μήνες, έξι μήνες και ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων.

Μετά την ανάλυση των δεδομένων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γνωστικές βαθμολογίες του συμμετέχοντος τρεις, έξι και 12 μήνες μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων ήταν υψηλότερες από ό,τι πριν από τις μαθησιακές συνεδρίες – μερικές φορές περισσότερες από τρεις φορές υψηλότερες σε πολλές κατηγορίες. Επιπλέον, ένα χρόνο μετά τα μαθήματα, ορισμένοι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμμετέχοντες έκαναν υψηλότερα τεστ σε συγκεκριμένες γνωστικές εργασίες από ό,τι πριν από τη μαθησιακή παρέμβαση.

“Είναι αξιοσημείωτο ότι οι γνωστικές βαθμολογίες αυξήθηκαν σε επίπεδα παρόμοια με προπτυχιακούς που έκαναν τα ίδια γνωστικά τεστ για πρώτη φορά. Το εύρημα μας για συνεχή γνωστική ανάπτυξη στην ενήλικη ζωή είναι μοναδικό επειδή οι περισσότερες μελέτες δείχνουν μόνο διατήρηση των γνωστικών ικανοτήτων ή γνωστική έκπτωση με την πάροδο του χρόνου”, λέει. Η επικεφαλής ερευνήτρια Rachel Wu, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο UC Riverside, σε ένα δελτίο τύπου.

Οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν ότι τα μαθήματα περιελάμβαναν μάθηση νέων δεξιοτήτων, παρακινητικές διαλέξεις και κοινωνική υποστήριξη από ομοτίμους, μιμούμενοι τα ίδια περιβάλλοντα μάθησης που παρέχονται σε παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες. Και αυτό το περιβάλλον μπορεί να συνέβαλε στα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα γνωστικά οφέλη του συμμετέχοντος στη μελέτη.

Ωστόσο, επειδή η μελέτη περιελάμβανε μικρό αριθμό συμμετεχόντων, η ομάδα προτείνει ότι οι μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να αποτελούνται από μια μεγαλύτερη, πιο διαφοροποιημένη ομάδα ηλικιωμένων ενηλίκων και ίσως νευροαπεικόνιση για να αποκαλυφθεί ποιες περιοχές του εγκεφάλου επηρεάζονται από τις μαθησιακές εμπειρίες. Ωστόσο, οι επιστήμονες έγραψαν: «Συνολικά, τα ευρήματά μας προωθούν τα οφέλη της δια βίου μάθησης, δηλαδή τη βελτίωση των γνωστικών ικανοτήτων στην μεγαλύτερη ενήλικη ζωή».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς αλλάζει τη ζωή μας το Αλτσχάιμερ;

Οι ηλικιωμένοι ωφελούνται πολύ από την χρήση βοηθών φωνής

Πιθανά βήματα για την αποκάλυψη υπερηλικιωμένων

Αιτιώδης σχέση μεταξύ γνωστικής ικανότητας και παχυσαρκίας;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Αλκοόλ Ακμή: Συνδέονται περισσότερο από όσο φαντάζεστε

Αλκοόλ Ακμή: Η σχέση μεταξύ αλκοόλ και ακμής είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους. Αν και δεν υπάρχει άμεση απόδειξη ότι το αλκοόλ προκαλεί ακμή, υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που υποδεικνύουν ότι μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση

Μετωποκροταφική Άνοια: Ποια χαρακτηριστικά έχει αυτή η μορφή της άνοιας;

Μετωποκροταφική Άνοια: Η μετωποκροταφική άνοια (Frontotemporal dementia - FTD) είναι μια μορφή άνοιας που επηρεάζει κυρίως τους μετωπιαίους και κροταφικούς λοβούς του εγκεφάλου, περιοχές που είναι υπεύθυνες για τη συμπεριφορά

Βήχας: Γιατί επιδεινώνεται την νύχτα;

Βήχας: Ο βήχας είναι ένα από τα πιο κοινά συμπτώματα που μπορεί να συνοδεύει ένα απλό κρυολόγημα, αλλεργίες ή πιο σοβαρές παθήσεις του αναπνευστικού. Πολλοί παρατηρούν ότι ο βήχας γίνεται εντονότερος τις βραδινές ώρες

Αυτοεκτίμηση: Έτσι επηρεάζει τις σκέψεις μας

Αυτοεκτίμηση: Η αυτοεκτίμηση είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε και εκτιμούμε τον εαυτό μας, και έχει σημαντική επίδραση στις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας. Μια θετική ή αρνητική αυτοεκτίμηση

Περιοραΐκή δερματίτιδα: Τι είναι και τι πρέπει να προσέξετε

Περιοραΐκή δερματίτιδα: Η περιοραΐκή δερματίτιδα είναι μια κοινή, αλλά συχνά παραγνωρισμένη δερματική πάθηση που εμφανίζεται κυρίως γύρω από το στόμα, ενώ μπορεί να επεκταθεί και γύρω από τη μύτη ή τα μάτια.

Εύκολα Σνακ: 3 Ιδέες για σνακ χωρίς προετοιμασία

Εύκολα Σνακ: Όταν η πείνα "χτυπά" ξαφνικά και δεν υπάρχει χρόνος για μαγείρεμα ή προετοιμασία, τα γρήγορα και υγιεινά σνακ είναι η καλύτερη λύση. Εδώ είναι τρεις ιδέες για σνακ που μπορείτε να απολαύσετε αμέσως

Ανασφαλής προσκόλληση: 3 Σημάδια ανασφαλούς προσκόλλησης

Ανασφαλής Προσκόλληση: Η ανασφαλής συναισθηματική προσκόλληση (insecure attachment) αναπτύσσεται συνήθως από τα πρώτα χρόνια της ζωής και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τους άλλους στην ενήλικη ζωή.

Close Icon