Διατροφή

Ο ρόλος της στέβια στην διατροφή & Υγεία

Ο ρόλος της στέβια στην διατροφή & Υγεία

Η στέβια αντίθετα με τη ζάχαρη, δεν ευνοεί ούτε τη δημιουργία τερηδόνας ούτε την ανάπτυξη του μύκητα Candida Albicans.Ποια είναι η διατροφική αξία της στέβια ; 

1. Αντιοξειδωτική αξία

Τα φύλλα στέβια είναι πλούσια σε τερπίνες και φλαβονοειδή, ουσίες που παρουσιάζουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Επιπλέον, περιλαμβάνει μία σημαντική ποσότητα συνολικής αντιοξειδωτικής δράσης. Όπως όλα τα βότανα με τα οποία «συγγενεύει» (χαμομήλι, εστραγκόν, αντίδι κλπ), έτσι και η στέβια κατατάσσεται υψηλά στον πίνακα των τροφίμων με υψηλή απόδοση «αντιοξειδωτικών» μονάδων ORAC (USDA 2010). O δείκτης ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capasity – Ικανότητα Δέσμευσης Ριζών Οξυγόνου) δημιουργήθηκε από τους ερευνητές του USDA (Αμερικάνικο Υπουργείο Γεωργίας) και προσδιορίζει με έναν επαναστατικό τρόπο τα συνολικά ευεργετικά αντιοξειδωτικά συστατικά που λαμβάνουμε μέσα από τις τροφές. Η καθημερινή απαίτηση συνολικών αντιοξειδωτικών ενός μέσου ανθρώπου προσδιορίζεται από το USDA σε 3.000 – 5.000 μονάδες ORAC. Επομένως, η χρήση της στέβια μπορεί να συνεισφέρει κατά ένα μέρος στην κάλυψη των καθημερινών αντιοξειδωτικών μας απαιτήσεων.  Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι απαραίτητες για την προστασία του ανθρώπινου οργανισμού από διάφορους απειλητικούς παράγοντες οξείδωσης και φθοράς. Για το λόγο αυτό ενισχύουν σημαντικά το ανοσοποιητικό σύστημα, προστατεύοντας τον ταυτόχρονα από σοβαρά χρόνια νοσήματα.

2. Η Αντιμικροβιακή δράση της στέβια

Η στέβια και τα προϊόντα της φέρεται να αναστέλλει την ανάπτυξη και την παραγωγή κάποιων βακτηρίων και μικροβίων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που προκαλούν ουλίτιδα και τερηδόνα. Όπως αναφέρθηκε, τα φύλλα στέβια είναι πλούσια σε τερπίνες και φλαβονοειδή, ουσίες που με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, στις οποίες και οφείλεται η αντιβακτηριακή δράση του βοτάνου. Έχει παρατηρηθεί πως με τη χρήση προϊόντων στέβια ενισχύεται το αμυντικό σύστημα, όπως επίσης ό,τι βελτιώνεται και η στοματική υγιεινή.

3. Στέβια και Σακχαρώδης Διαβήτης

Στη Λατινική Αμερική χρησιμοποιείται για πολλές δεκαετίες ως μια εναλλακτική θεραπεία για την υπεργλυκαιμία. Επιστημονικές έρευνες σε πειραματόζωα, αλλά και σε ανθρώπους έχουν δείξει ότι η στέβια ρυθμίζει αποτελεσματικά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Συγκεκριμένα, διεγείρει την έκκριση ινσουλίνης και ομαλοποιεί την αντίδραση στη γλυκόζη, ιδιαίτερα στο διαβήτη τύπου 2.  Πολύ σημαντικό αναφορικά με το διαβήτη είναι το γεγονός πως ο γλυκαιμικός δείκτης (GI) της στέβια είναι μηδενικός. Μηδενικό, όμως, είναι και το περιεχόμενό της σε υδατάνθρακες και για το λόγο αυτό μπορεί να ενταχθεί εύκολα στη διατροφή ατόμων με διαβήτη που επιθυμούν να ελέγχουν την ημερήσια πρόσληψη υδατανθράκων. Τα διαβητικά άτομα θα πρέπει να συμβουλεύονται οπωσδήποτε το γιατρό τους πριν αποφασίσουν να την εντάξουν συστηματικά στο καθημερινό τους διαιτολόγιο.

4. Στέβια και Αρτηριακή Υπέρταση

Μελέτες αναφέρουν, ότι η μακροπρόθεσμη χρήση της στέβια λειτουργεί ευνοϊκά στη ρύθμιση της αρτηριακής υπέρτασης. Συγκεκριμένα, η στέβια διαθέτει την ιδιότητα να μειώνει τα αυξημένα επίπεδα αρτηριακής πίεσης, χωρίς όμως να επηρεάζει τα φυσιολογικά επίπεδα της πίεσης. Αυτό οφείλεται στην αγγειοδιασταλτική δράση του εν λόγω βοτάνου. Σε μελέτη που έγινε το 2000 στην Κίνα σε γυναικείο και αντρικό πληθυσμό με υπέρταση, υπήρξε σημαντική μείωση των επιπέδων της διαστολικής και συστολικής πίεσης σε όσους έλαβαν συμπλήρωμα στέβια, η οποία διήρκησε και για αρκετό χρόνο μετά από τη λήξη της μελέτης. Προσοχή!Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, αλλά όχι ισχυρά στοιχεία,  ότι ορισμένες από τις χημικές ουσίες που υπάρχουν στην στέβια μπορεί να μειώσουν την αρτηριακή πίεση. Υπάρχει μια ανησυχία ότι αυτές οι χημικές ουσίες μπορεί να προκαλέσουν  μείωση της  αρτηριακής πίεσης σε άτομα που έχουν χαμηλή αρτηριακή πίεση. Εάν έχετε χαμηλή αρτηριακή πίεση συμβουλευτείτε τον ιατρό σας πριν κάνετε χρήση της στέβια  ή άλλων γλυκαντικών ουσιών που περιέχονται σ’αυτήν. Επίσης λαμβάνοντας στέβια μαζί με φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την μεγαλύτερη μείωση της αρτηριακής πίεσης.  Μην λαμβάνετε  πάρα πολύ στέβια εάν παίρνετε αντιυπερτασικά φάρμακα. Και πάλι καλό είναι τα υπερτασικά άτομα να συμβουλεύονται τον γιατρό τους.

 

5. Ο ρόλος της στέβια στο Αδυνάτισμα

Η στέβια μπορεί να θεωρηθεί εξαιρετικό βοήθημα στην προσπάθεια μείωσης ή διατήρησης του βάρους, αφού δεν περιέχει θερμίδες και επιπλέον διαθέτει την ιδιότητα να μειώνει την επιθυμία για κατανάλωση γλυκών τροφίμων. Επίσης, έρευνες που όμως βρίσκονται ακόμα σε προκαταρκτικό στάδιο, δείχνουν πως η κατανάλωση στέβιας μπορεί να ρυθμίσει ικανοποιητικά το μηχανισμό της πείνας σε άτομα, στα οποία η επικοινωνία μεταξύ υποθαλάμου και στομάχου παρεμποδίζεται για διάφορους λόγους, μειώνοντας έτσι την ακατάπαυστη κατανάλωση τροφής. Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι είναι εμφανές πως υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί κάποιος να εντάξει τη στέβια στην καθημερινή διατροφή του. Ωστόσο, με δεδομένο ότι οι ευεργετικές ιδιότητες της στέβια μπορεί να χρήζουν περεταίρω διερεύνησης, συνίσταται να αποφεύγονται οι υπερβολές και η χρήση της να γίνεται με μέτρο.

Με λίγα λόγια η στέβια είναι η μόνη φυσική γλυκαντική ουσία με μηδέν θερμίδες, μηδέν υδατάνθρακες, μηδέν γλυκαιμικό δείκτη (G.I.) και μηδέν γλυκαιμικό φορτίο (G.L.). Επομένως, όταν χρησιμοποιείται αντί της κοινής ζάχαρης ή άλλων επίσης θερμιδογόνων γλυκαντικών υλών (π.χ. φρουκτόζη, μέλι, σιρόπι αγαύης κ.ά.), περιορίζει την ενεργειακή πρόσληψη και έτσι συμβάλλει θετικά στην προσπάθεια ελέγχου των περιττών κιλών. Πρέπει, όμως, να γίνει απολύτως κατανοητό ότι η στέβια αποτελεί απλώς και μόνο βοήθημα περιορισμού των θερμίδων από πηγές σακχάρων και όχι κάποια ουσία που αδυνατίζει χωρίς να προσέχουμε γενικότερα τη διατροφή μας.

 Προσοχή θα πρέπει να δοθεί και σε περιπτώσεις όπως:

Εγκυμοσύνη και θηλασμός:  Δεν γνωρίζουμε αρκετά σχετικά με την  χρήση της στέβιας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού. Για το λόγο αυτό καλύτερα να αποφεύγεται η χρήση της .

Αλλεργία στην αμβροσία και στα σχετικά φυτά:  Η Στέβια μπορεί να προκαλέσει αλλεργική αντίδραση σε άτομα που είναι ευαίσθητα στην οικογένεια των φυτών Asteraceae / Compositae. Αυτή η οικογένεια περιλαμβάνει το αγριόχορτο, τα χρυσάνθεμα τους κατιφέδες τις μαργαρίτες, και πολλά άλλα φυτά.

                                                          

Με την συνεργασία της Ευαγγελίας Κάπογλου –Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος,Επιστημονική διευθύντρια της διαιτολογικής μονάδας “ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ”. ΙΩΑΝΝΙΝΑ-Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας-www.logodiatrofis.gr. 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Τα οφέλη της αντιφλεγμονώδους διατροφής

Tips μαγειρικής

4+1 εκπληκτικά οφέλη των σπόρων καρπουζιού

Σπόροι Καρπουζιού: Οι σπόροι καρπουζιού έχουν χαμηλές θερμίδες και είναι πυκνοί σε θρεπτικά συστατικά. Όταν ψήνονται, είναι τραγανοί και μπορούν εύκολα να αντικαταστήσουν άλλες ανθυγιεινές επιλογές σνακ.

Να φας μακαρόνια ή να μη φας; Ιδού η απορία!

Μακαρόνια Υγεία: Τα ζυμαρικά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, κάτι που μπορεί να είναι κακό αν καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες, ενώ επίσης περιέχουν γλουτένη, έναν τύπο πρωτεΐνης που προκαλεί προβλήματα σε όσους έχουν ευαισθησία.

Κλασική Γαλλική συνταγή για σούπα βελουτέ

Μια πολύ εύκολη συνταγή, χωρίς μαγειρικές προκλήσεις, και με αποτέλεσμα εγγυημένο σε περίπου 35΄- 40΄. Μπορείτε να παίξετε με τις αναλογίες της πατάτας κυρίως αν θέλετε ένα πιο ελαφρύ αποτέλεσμα ή να δοκιμάσετε την παραλλαγή με πρόσθεση 250 – 400 γρ. κολοκυθιού.

Τα οφέλη της μπανάνας για την υγεία

Μπανάνα: Οι μπανάνες είναι ένα από τα πιο δημοφιλή φρούτα παγκοσμίως. Περιέχουν βασικά θρεπτικά συστατικά που μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην υγεία.