Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Άσκηση: Η ώρα της ημέρας που αθλείστε μπορεί να κάνει τη διαφορά στα οφέλη

Άσκηση: Η ώρα της ημέρας που αθλείστε μπορεί να κάνει τη διαφορά στα οφέλη

Άσκηση: Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια αυξανόμενη εκτίμηση ότι ο κιρκάδιος ρυθμός μας παίζει θεμελιώδη ρόλο στον συντονισμό του παλμού των σωματικών μας λειτουργιών, από την απελευθέρωση ορμονών έως την πέψη, τη σεξουαλική ορμή και τον ύπνο.

Η άσκηση βελτιώνει την υγεία μας, βοηθά στην πρόληψη ασθενειών και αποτελεί σημαντικό μέρος πολλών θεραπευτικών σχεδίων. Συνεπώς τι θα γινόταν αν υπήρχε τρόπος να ενισχυθούν τα αποτελέσματά της; Ένα αναδυόμενο σώμα έρευνας που ονομάζεται χρονο-άσκηση, που διερευνά την αλληλεπίδραση μεταξύ της κιρκαδικής βιολογίας και της άσκησης, προτείνει ότι μπορούμε. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια αυξανόμενη εκτίμηση ότι ο κιρκάδιος ρυθμός μας παίζει θεμελιώδη ρόλο στον συντονισμό του παλμού των σωματικών μας λειτουργιών, από την απελευθέρωση ορμονών έως την πέψη, και από την σεξουαλική ορμή μέχρι τον ποιοτικό ύπνο.

Ο κιρκάδιος ρυθμός μας ενορχηστρώνεται από ένα κεντρικό ρολόι που βρίσκεται στον εγκέφαλο και ανταποκρίνεται στο φως. Άλλα ρολόγια υπάρχουν σε όλο το σώμα μας –το συκώτι, τα νεφρά, η καρδιά, οι πνεύμονες, οι μύες και το αναπαραγωγικό μας σύστημα, ακόμη και το δέρμα μας – και ενώ παίρνουν το προβάδισμα από το κύριο ρολόι, ρυθμίζουν επίσης τον χρόνο τους σε άλλες ενδείξεις, όπως φαγητό, θερμοκρασία και άσκηση. Όταν τα ρολόγια μας είναι ευθυγραμμισμένα, οι εσωτερικοί μας ρυθμοί και λειτουργίες είναι μια συμφωνία. Όταν δεν είναι, μπορεί να γίνουν κακοφωνικοί.

Για παράδειγμα, αν τρώμε στη μέση της νύχτας όταν τα ρολόγια του σώματός μας είναι σε κατάσταση ηρεμίας και το συκώτι μας στέλνει σήματα πέψης και μεταβολισμού στο υπόλοιπο σώμα, μπερδεύεται. Η ικανότητά μας να επεξεργαζόμαστε αυτό το φαγητό αλλάζει επίσης επειδή η ευαισθησία μας στην ινσουλίνη κορυφώνεται γύρω στο μεσημέρι και πέφτει στα χαμηλότερα επίπεδα τη νύχτα. Όταν ασκούμαστε, ενεργοποιούμε το συμπαθητικό νευρικό σύστημα και το σώμα μας απελευθερώνει ορμόνες, δίνοντας ανάδραση στα ρολόγια στους μύες, το συκώτι και τους πνεύμονές μας.

Με την άσκηση, όπως και με το φαγητό, το σώμα μας ανταποκρίνεται διαφορετικά σε αυτή την ανατροφοδότηση σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, βρήκαν ερευνητές. Ανάλογα με τον χρόνο που ασκούμαστε, παράγονται διαφορετικές ορμόνες, νευροδιαβιβαστές, τοπικοί πομποί και φερομόνες, εξηγεί η Juleen Zierath, φυσιολόγος στο Ινστιτούτο Karolinska στη Σουηδία. «[Αυτά] έχουν ευρεία επίδραση στην υγεία, επηρεάζοντας τον ύπνο, τη μνήμη, την απόδοση της άσκησης και τη μεταβολική ομοιόσταση».

Αυτό οδήγησε την Zierath και άλλους ερευνητές να αναρωτηθούν αν μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη γνώση για να βελτιστοποιήσουν τα οφέλη της άσκησης. Και επειδή το μυϊκό ρολόι εμπλέκεται επίσης στην ενεργοποίηση γονιδίων που ρυθμίζουν τη γλυκόζη και το λίπος, αρκετές νέες μελέτες έχουν βελτιώσει τον χρόνο άσκησης ως θεραπευτική στρατηγική σε μεταβολικές ασθένειες, όπως ο διαβήτης τύπου 2. «Η καλύτερη ώρα της ημέρας για άσκηση είναι όταν μπορείτε! Είναι σημαντικό να δημιουργήσετε μια συνήθεια καθημερινής άσκησης για τη γενική υγεία και ευεξία σας», τονίζει η Zierath.

«Ωστόσο, τα στοιχεία… υποδεικνύουν ότι υπάρχουν ορισμένες στιγμές της ημέρας που κάποιος μπορεί να «βελτιστοποιήσει» την ανταπόκριση στην άσκηση». Νωρίτερα φέτος, η έρευνα της Zierath διαπίστωσε ότι, στα ποντίκια, η άσκηση το πρωί οδήγησε σε «πιο ισχυρή μεταβολική επίδραση» από ό,τι τη νύχτα: Τα ποντίκια ήταν καλύτερα ικανά να διασπούν τα λίπη και να χρησιμοποιούν υδατάνθρακες. «Αυτή η μελέτη δείχνει ότι ο χρόνος άσκησης κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη θεραπεία για ασθενείς με μεταβολικές διαταραχές», λέει.

Σε μια μελέτη παρακολούθησης, εξέτασε πώς η άσκηση το πρωί ή το απόγευμα επηρέασε τους άνδρες με διαβήτη τύπου 2. Ενώ οι αλλαγές στη σύσταση του σώματος ήταν παρόμοιες, η απογευματινή άσκηση ήταν καλύτερη στη βελτίωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα ενώ η πρωινή άσκηση φαινόταν καλύτερη για την καύση λίπους. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι για τη διαφορά, λέει, συμπεριλαμβανομένου του εγγενούς ημερήσιου ρυθμού του κιρκάδιου ρολογιού μας, των ορμονικών διαφορών σε διαφορετικές ώρες της ημέρας ή εάν κάποιος έχει φάει πριν την άσκηση, κάτι που είναι πιο πιθανό το απόγευμα παρά το πρωί.

Ενώ το εργαστήριό της προσπαθεί να πειράξει αυτά τα αποτελέσματα, πολλά παραμένουν άγνωστα, λέει η Karyn Esser, καθηγήτρια Φυσιολογίας και Γήρανσης στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, της οποίας η νέα έρευνα διερευνά επίσης τον αντίκτυπο της άσκησης στον κιρκάδιο ρυθμό και της οποίας το έγγραφο ανασκόπησης εξετάζει τα στοιχεία. σχετικά με τη χρονική άσκηση και τις μεταβολικές διαταραχές. “Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι η άσκηση τη νύχτα θα είχε διαφορετικά μεταβολικά αποτελέσματα από ό,τι αν εκτελούνταν στη μέση της ημέρας/ενεργητική περίοδο. Είναι αυτό ένα ρίσκο; Θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο για άτομα με μεταβολική νόσο; Δεν ξέρουμε.”

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

10 Τρόποι για να κοιμάστε καλύτερα

Πώς μπορείτε να αναπτύξετε υγιεινές συνήθειες στα παιδιά;

Αλλάξτε τη διάθεσή σας, αλλάζοντας συνήθειες!

Αξιοποιήστε δημιουργικά τον χρόνο σας μαζί με τα παιδιά σας

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Μπορούν τα κοινωνικά δίκτυα να προκαλέσουν διαταραχή προσωπικότητας Oistrian; 

Οι άνθρωποι που περνούν υπερβολικό χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αποσυνδεθούν από τις πραγματικές σχέσεις και δραστηριότητες, οδηγώντας σε μια αίσθηση αποσύνδεσης και απομάκρυνσης από τον κόσμο γύρω τους.

Πώς η online αυτοβοήθεια είναι ευεργετική για τη διαταραχή υπερφαγίας;

Υπερφαγία: Μια διαδικτυακή παρέμβαση γνωσιακής συμπεριφοράς αυτοβοήθειας οδηγεί σε σημαντικές μειώσεις στα επεισόδια υπερφαγίας και βελτιώσεις στα αποτελέσματα της ψυχικής υγείας, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη.

Close Icon