Επιστημονικά Νέα

Τι χαρίζει «έκτη αίσθηση» στα πειραματόζωα;

Πειραματόζωα απέκτησαν «Έκτη αίσθηση» χάρη σε εγκεφαλικό εμφύτευμα που τους επιτρέπει να «αγγίζουν» το υπέρυθρο φως, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Nature Communications.

Ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου Ντιουκ στη Βόρεια Καρολίνα με επικεφαλής τον Δρ Μιγκέλ Νικολέλις, ανακοίνωσαν κατά τη διάρκεια του ετησίου συνεδρίου της Αμερικανικής Εταιρείας για την Προώθηση της Επιστήμης, στη Βοστόνη, ότι το νέο αυτό επίτευγμα ανοίγει τον δρόμο για μια νέα γενιά προσθετικών συσκευών που θα ελέγχονται από τον εγκέφαλο και ενδεχομένως στο μέλλον να δώσου στους ανθρώπους την δυνατότητα να «βλέπουν» το υπέρυθρο φάσμα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.

Οι επιστήμονες προσάρμοσαν στο κεφάλι των πειραματόζωων υπέρυθρους αισθητήρες, οι οποίοι μέσω μικροσκοπικών ηλεκτροδίων συνδέθηκαν με το τμήμα εκείνο του εγκεφάλου τους που επεξεργάζεται τις πληροφορίες της αφής. Όταν τα πειραματόζωα δέχονταν υπέρυθρα σήματα, ο εγκέφαλός τους τα ερμήνευε ως απτικά ερεθίσματα.

Μέσα σε ένα μήνα, οι αρουραίοι στο εργαστήριο είχαν μάθει να συσχετίζουν πλήρως τα σήματα του υπέρυθρου φωτός που λάμβανε ο εγκέφαλός τους, με μια αίσθηση ψευδο-αφής, χωρίς να εμπλέκεται καθόλου το δέρμα τους στην όλη διαδικασία.

Δηλαδή, ενώ τα ζώα δεν έβλεπαν το υπέρυθρο φως, το αντιλαμβάνονταν ως ερέθισμα αφής, γι’ αυτό και έξυναν το τρίχωμά τους σαν να αισθάνονταν ότι άγγιζαν το αόρατο υπέρυθρο φως.

Η νέα αυτή αισθητηριακή δυνατότητα θυμίζει το σπάνιο φαινόμενο της «συναισθησίας» που έχουν μερικοί άνθρωποι, αντιλαμβανόμενοι μια αίσθηση με διαφορετικό αισθητήριο όργανο (π.χ. «βλέπουν» τη μουσική ή «μυρίζουν» τα χρώματα).

Όπως εξηγεί ο Δρ Νικολέλις, τα πειράματα αυτά -που επαναλήφθηκαν με επιτυχία και με μια μαϊμού- έδειξαν πως ένα αισθητηριακό ερέθισμα (υπέρυθρο οπτικό) ήταν δυνατό να επεξεργαστεί σε μια περιοχή του εγκεφάλου που έχει εξελιχτεί για διαφορετική αίσθηση (αφή) και μάλιστα χωρίς παρενέργειες, αφού η κανονική αίσθηση αφής των ζώων δεν διαταράχθηκε από το εμφύτευμα.

Αυτό, κατά τους επιστήμονες, σημαίνει πως θεωρητικά στο μέλλον κάποιος τυφλός με κατεστραμμένο οπτικό εγκεφαλικό φλοιό θα μπορούσε να δει ξανά μέσω ενός ηλεκτρονικού ματιού, το οποίο θα λάμβανε οπτικά σήματα και θα τα επεξεργαζόταν σε άλλη εγκεφαλική περιοχή (για την αφή).

Ο Δρ Νικολέλις εξηγεί πως «αυτό που κάναμε, δείχνει πως ο ενήλικος εγκέφαλος μπορεί να αποκτήσει νέες ικανότητες, που ποτέ πριν δεν έχουν βιωθεί από ένα ζώο».

Όπως αναφέρει, εκτός από το υπέρυθρο φως, μια ανάλογη «συναισθησία» θα μπορούσε πιθανώς να συμβεί με τους υπέρηχους, τα ραδιοκύματα, τα μαγνητικά πεδία κ.α.

Κάτι τέτοιο, αν γινόταν πραγματικότητα χάρη στα κατάλληλα ηλεκτρονικά εμφυτεύματα, θα διεύρυνε εντυπωσιακά τις αισθητήριες δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου, με συνέπεια οι άνθρωποι να μπορούν να αντιλαμβάνονται στη φύση πράγματα για τα οποία δεν έχουν προικιστεί από τη βιολογική εξέλιξη με τα κατάλληλα αισθητήρια όργανα.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Δρ Νικολέλις, χωρίς όμως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, ανακοίνωσε ότι η ερευνητική ομάδα του πέτυχε την πρώτη διεπαφή «από εγκέφαλο σε εγκέφαλο», μεταδίδοντας για πρώτη φορά απευθείας εγκεφαλικά σήματα από ένα ζώο σε ένα άλλο ζώο.

Όπως είπε, «είναι μια διεπαφή που κανείς δεν είχε ονειρευτεί ποτέ πως θα ήταν δυνατή».

Η διεθνής επιστημονική κοινότητα περιμένει με ενδιαφέρον τη σχετική επιστημονική δημοσίευση στο Nature τον επόμενο μήνα. Είναι πιθανό να ανοίγει πλέον ο δρόμος για ηλεκτρονικά εμφυτεύματα, που θα επιτρέπουν στους εγκεφάλους των ανθρώπων κάποτε να επικοινωνούν απευθείας.

Αν αυτό όντως καταστεί εφικτό, θα πρόκειται για μια επανάσταση στην ανθρώπινη ζωή.

Συμβουλές για τη διατήρηση της υγείας των πνευμόνων την άνοιξη

Σύνδρομο Turner: Μια σπάνια γενετική πάθηση

Πότε θα δουν οι ασθενείς εξατομικευμένα εμβόλια κατά του καρκίνου;

Έτσι, ελπίζω ότι κάποια στιγμή στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον οι ασθενείς μας θα μπορούν να πάνε σε μια κλινική και να πουν: "Παράγγειλέ μου ένα εξατομικευμένο εμβόλιο για τον καρκίνο μου" και θα μπορέσουμε να το χορηγήσουμε επί τόπου.

Έχετε μια χρόνια ασθένεια και φοβάστε τις βελόνες; Εναλλακτική λύση χωρίς τσιμπήματα στον ορίζοντα

Το επόμενο στάδιο της μελέτης είναι δοκιμές σε ζώα για να προσδιοριστεί πώς το εμβόλιο διαχέεται στο έντερο και ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα. Ο Δρ Nassar δημοσίευσε μια εργασία για τις υδρογέλες στο International Journal of Pharmaceutics πέρυσι με τον καθηγητή Kasapis.

Τι είναι οι Κιρσοί και πως να τους αντιμετωπίσετε;

Κιρσοί: Η εξάλειψη των κιρσών βελτιώνει την εμφάνιση, ανακουφίζει από τα συμπτώματα, βελτιώνει τη φλεβική εκροή και αποτρέπει την εξέλιξη σε μακροχρόνιες επιπλοκές που σχετίζονται με υψηλές φλεβικές πιέσεις.