Pin It

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένας υποδοχέας στην επιφάνεια των εγκεφαλικών κυττάρων παίζει καθοριστικό ρόλο στη ρύθμιση του τρόπου με τον οποίο τόσο τα ζώα όσο και οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στο άγχος. Η έρευνα δείχνει ότι ο υποδοχέας μπορεί να αντιπροσωπεύει έναν σημαντικό βιοδείκτη μετατραυματικής διαταραχής στρες (PTSD) στους ανθρώπους και μπορεί να προσφέρει έναν νέο στόχο για μελλοντικές, πιο αποτελεσματικές θεραπείες για άγχος. "Έχουμε διαπιστώσει ότι ένας συγκεκριμένος κυτταρικός υποδοχέας προάγει την ανθεκτικότητα στις δυσμενείς επιδράσεις του στρες στα ζώα", δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης Seema Bhatnagar, Ph.D., νευροεπιστήμονας στο Τμήμα Αναισθησιολογίας και Κρίσιμης Φροντίδας στο Παιδικό Νοσοκομείο της Φιλαδέλφειας (CHOP) . «Επειδή βρήκαμε συνδέσεις με τον ίδιο υποδοχέα σε ασθενείς με PTSD, μπορεί να έχουμε ιδέες για την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπειών για ψυχιατρικές διαταραχές του ανθρώπου».

Το Bhatnagar οδηγεί στο Πρόγραμμα Νευροβιολογίας Stress του CHOP, το οποίο περιλαμβάνει τον πρώτο συγγραφέα Brian F. Corbett, Ph.D., του CHOP, ο οποίος πραγματοποίησε μεγάλο μέρος της εργαστηριακής ανάλυσης. Άλλοι βασικοί συνεργάτες ήταν οι ψυχίατροι Philip Gerhman, MD και Richard Ross, από την Ιατρική Σχολή του Perelman στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας, οι οποίοι παρακολουθούν ιατρεία στο Ιατρικό Κέντρο Βετεράνων του Κίεβο Μιχαήλ Ι. Crescenz στη Φιλαδέλφεια.

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν στον υποδοχέα σφιγγοσίνης-1-φωσφορικού άλατος 3 (S1PR3), ένα μόριο λιπιδίου που βρίσκεται στις κυτταρικές μεμβράνες που είναι δραστικό σε πολλές κυτταρικές διεργασίες, συμπεριλαμβανομένης φλεγμονής, κυτταρικής μετανάστευσης και πολλαπλασιασμού. Είναι ένα από ένα ευρύτερο σύνολο μορίων που ονομάζονται σφιγγολιπιδικοί υποδοχείς . Οι επιστήμονες δεν ήξεραν προηγουμένως λίγα για τη λειτουργία του S1PR3 στον εγκέφαλο. Ο Bhatnagar είπε ότι η τρέχουσα μελέτη δείχνει ότι αυτός ο υποδοχέας είναι σημαντικός στη νευρική σηματοδότηση και πρόσθεσε: «Διαπιστώσαμε ότι ο χειρισμός των επιπέδων SIRPR3 επηρέασε πόσο καλά τα ζώα αντιμετωπίζουν το άγχος».

Επειδή οι τρέχουσες ψυχιατρικές θεραπείες επιτυγχάνουν μόνο ένα υποσύνολο ασθενών με ψυχιατρικές διαταραχές που σχετίζονται με το άγχος, οι νευροβιολόγοι συχνά μοντελοποιούν το στρες στα εργαστηριακά ζώα, όπως οι αρουραίοι, για να καταλάβουν τι κάνει κάποια ζώα ευάλωτα στο στρες και άλλα πιο ανθεκτικά. Οι κοινωνικές ιεραρχίες και η εδαφικότητα είναι πηγές στρες στους αρουραίους. Η ομάδα του Bhatnagar χρησιμοποίησε επικυρωμένα εργαλεία συμπεριφοράς, όπως δοκιμασία αναγκαστικής κολύμβησης ή δοκιμή κοινωνικής ήττας, για να διερευνήσει πώς οι αρουραίοι χρησιμοποιούν στρατηγικές αντιμετώπισης για την αντιμετώπιση του άγχους. Οι αρουραίοι που αντιμετωπίζουν πιο παθητικά, παρουσιάζοντας συμπεριφορές άγχους και καταθλιπτικού τύπου, χαρακτηρίζονται ως ευάλωτες. αυτά που αντιμετωπίζουν πιο ενεργά ταξινομούνται ως ανθεκτικά.

Στην τρέχουσα μελέτη, οι ερευνητές ανίχνευσαν υψηλότερα επίπεδα πρωτεΐνης S1PR3 σε ανθεκτικούς αρουραίους και χαμηλότερα επίπεδα στην ευάλωτη ομάδα. Η ομάδα μελέτης στη συνέχεια ρύθμισε την έκφραση του γονιδίου S1PR3 για να αυξήσει ή να μειώσει το προϊόν του γονιδίου - την πρωτεΐνη S1PR3. Τα αποτελέσματά τους επιβεβαίωσαν ότι η αύξηση των πρωτεϊνικών επιπέδων αύξησε την ανθεκτικότητα στο στρες, ενώ "χτύπημα" ή μείωση των πρωτεϊνικών επιπέδων αύξησε τις ευάλωτες συμπεριφορές.

Οι επιστήμονες μέτρησαν επίσης τα επίπεδα S1PR3 στο αίμα των ασθενών στο νοσοκομείο των Βετεράνων, που όλοι είχαν βιώσει μάχη. Οι βετεράνοι με PTSD είχαν χαμηλότερα επίπεδα S1PR3 από αυτούς χωρίς PTSD. Επιπλέον, εκείνοι με πιο σοβαρά συμπτώματα PTSD είχαν χαμηλότερα επίπεδα S1PR3. "Τα ευρήματά μας τόσο σε εργαστηριακά μοντέλα όσο και σε ασθενείς υποδηλώνουν ότι αυτή η πρωτεΐνη είναι ένας πιθανός βιοδεικτικός δείκτης αίματος για PTSD", δήλωσε ο Bhatnagar.

Προσθέτει ότι οι μελέτες παρακολούθησης σε μεγαλύτερα δείγματα ασθενών θα είναι απαραίτητες για την επικύρωση αυτών των αρχικών ευρημάτων. «Εάν διαπιστώσουμε ότι οι SIPR3 ή οι σχετικοί υποδοχείς σφιγγολιπιδίων είναι έγκυροι βιοδείκτες για PTSD και άλλες διαταραχές που σχετίζονται με το άγχος, μπορεί να έχουμε ένα νέο εργαλείο για να προβλέψουμε τον κίνδυνο ενός ατόμου για PTSD ή για να προβλέψουμε τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων ενός ασθενούς. Να αξιολογήσουμε καλύτερα τις πιθανές θεραπείες και ίσως να σχεδιάσουμε καλύτερες θεραπείες », πρόσθεσε.

Pin It