Επιστημονικά Νέα

Επιστήμονες πρωτοπορούν δημιουργώντας αίμα από κύτταρα δέρματος

Επιστήμονες  πρωτοπορούν δημιουργώντας αίμα από κύτταρα δέρματος

Σε μια σημαντική εξέλιξη ανοίγει ο δρόμος για βελτιωμένη θεραπεία σε ασθενείς με διαταραχές του ανοσοποιητικού. Ερευνητές στη Σιγκαπούρη δημιούργησαν τεχνητά νέο αίμα ποντικού και κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος από κύτταρα του δέρματος. Αυτό είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς τον επόμενο στόχο: την παρασκευή νέων ανθρώπινων κυττάρων του αίματος από κύτταρα του δέρματος ή άλλες τεχνητές πηγές.

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της αναγεννητικής ιατρικής είναι να παρασκευάσει νέο αίμα και κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος για τους ασθενείς που έχουν ανάγκη. Η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ισχυρή πηγή νέου αίματος ή κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος που θα καταστούν διαθέσιμα για τη θεραπεία ασθενών με διαταραχές του ανοσοποιητικού και άλλες νόσους, ή ασθενείς που απαιτούν μεταγγίσεις αίματος. Ενώ και στο παρελθόν έγιναν προσπάθειες για την παραγωγή νέων κυττάρων αίματος ποντικού από κύτταρα του δέρματος, τα παρασκευασθέντα κύτταρα ζούσαν μόνο δύο εβδομάδες από τη στιγμή που εγχέονταν πάλι σε ποντίκια. Σε αντίθεση, τα τεχνητά κύτταρα προερχόμενα εκ του δέρματος σε αυτή τη μελέτη μπορεί να διαρκέσουν για πολλούς μήνες σε ποντικούς.

Η σχετική έρευνα δημοσιεύθηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό NatureCommunications, από ερευνητές του GenomeInstituteA*STARτης Σιγκαπούρης (GIS) και το Ινστιτούτο Μοριακής και Κυτταρικής Βιολογίας (IMCB). Μέχρι σήμερα, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει ένα κοκτέιλ από τέσσερις παράγοντες που μπορούν να μετατρέψουν τα κύτταρα του δέρματος του ποντικού σε διαφορετικούς τύπους κυττάρων του αίματος. Με την εισαγωγή αυτών των τεσσάρων  παραγόντων (που είναι κανονικά ενεργείς στα κύτταρα του αίματος) σε κύτταρα του δέρματος, μπορούν τεχνητά να «επανεγγράψουν» τα κύτταρα του δέρματος να υιοθετήσουν τα χαρακτηριστικά των κυττάρων του αίματος. Ειδικότερα οι ερευνητές κατέδειξαν ότι οι αιμοποιητικοί μεταγραφικοί παράγοντες Scl, Lmo2, RUNX1 και Bmi1 μπορεί να μετατρέψουν ινοβλάστες σε προκλητά προγονικά αιμοποιητικά κύτταρα.

«Τα κύτταρα του δέρματος και τα κύτταρα του αίματος, δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικά το ένα από το άλλο. Έχουμε ήδη δείξει ότι είναι δυνατό να ξαναγράψουμε την ταυτότητα των κυττάρων, ειδικά για να μετατρέψουμε το δέρμα σε αίμα», δήλωσε ο πρώτος συγγραφέας της εργασίας Δρ Cheng Hui. «Η έρευνα αυτή προϋποθέτει μια εκτεταμένη κατανόηση των αναπτυξιακών ρυθμιστών που ελέγχουν την ωρίμανση και την αυτο-ανανέωση των αιμοποιητικών βλαστικών κυττάρων. Αυτοί οι ρυθμιστές είναι το κλειδί για τη δημιουργία σειριακών μεταφυτεύσιμων προκλητών προγονικών αιμοποιητικών κυττάρων και προτείνουμε σχετικά το σύστημα επαναπρογραμματισμού που περιγράφουμε».

Ποιος μηχανισμός καθορίζει ποιες αναμνήσεις έχουν διάρκεια;

Έρευνες δεν βρίσκουν στοιχεία για τα οφέλη των προβιοτικών κατά τη διάρκεια της κύησης

Οι παρατεταμένες ώρες εργασίας μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

Ώρες εργασίας: Οι άνθρωποι που εργάζονται σε διαφορετικές βάρδιες και παρατείνουν τις ώρες εργασίας τους έχουν γίνει πιο επιρρεπείς στο να αναπτύξουν τύπο 2 διαβήτης λόγω του τρόπου ζωής τους.

Κνησμός κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης με τη νόσο του ήπατος;

Κνησμός εγκυμοσύνη: Η μαιευτική χολόσταση επηρεάζει τη φυσιολογική ροή της χολής, ενός πεπτικού υγρού που παράγεται από το ήπαρ, οδηγώντας σε ορμονικές αλλαγές και υπάρχουν υποψίες ότι συγκεκριμένες πρωτεΐνες που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη παίζουν κάποιο ρόλο.

Μπορούν η βιταμίνη D και τα συμπληρώματα ασβεστίου να οδηγήσουν σε ανεπάρκεια οργάνων;

Γυναίκες καρδιά: Τα συμπληρώματα βιταμίνης D και ασβεστίου χρησιμοποιούνται συνήθως για την υποστήριξη της υγείας των οστών και την πρόληψη καταστάσεων όπως η οστεοπόρωση.

Μελέτη αποκαλύπτει τη σχέση μεταξύ αυτών των λειτουργιών του εγκεφάλου

Νευροεκφυλιστικές Ασθένειες: Νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως η αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση (ALS) και ο μετωποκροταφικός λοβιακός εκφυλισμός (FTLD) θέτουν σημαντικές προκλήσεις τόσο για τους ασθενείς όσο και για τους ερευνητές.