Επιστημονικά Νέα

Νέοι τύποι Αφρικανικής Σαλμονέλας

Η πρώτη, παγκόσμιας κλίμακας, γενετική μελέτη του βακτηρίου Salmonella Enteritidis, το οποίο είναι μια σημαντική αιτία δηλητηρίασης του αίματος και θανάτου στην Αφρική και στην τροφική δηλητηρίαση στο δυτικό κόσμο, έχει ανακαλύψει ότι υπάρχουν στην πραγματικότητα τρεις διαφορετικοί τύποι.

Επιστήμονες στο Wellcome Trust Sanger Institute, στη σχολή Τροπικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ βρήκαν δύο νέα αφρικανικά είδη, τα οποία έμοιαζαν τα ίδια, αλλά ήταν γενετικά διαφορετικά από το δυτικό τύπο. Δημοσιευμένη στο περιοδικό Nature Genetics χθες, η μελέτη έδειξε ότι οι αφρικανικοί τύποι είχαν αναπτύξει αντοχή σε πολλά αντιβιοτικά και συμπεριφερόντουσαν λίγο διαφορετικά με τον τύπο που βρίσκεται συνήθως στη Δύση. Αυτό υποδηλώνει την ανάγκη να κατανοηθεί, σε τι ακριβώς αφρικανικό περιβάλλον ζουν τα βακτήρια, με σκοπό την πρόληψη αυτής της ασθένειας. Μόλις η Salmonella φτάσει στην κυκλοφορία του αίματος είναι γνωστή ως επεμβατική μη τυφοειδή Σαλμονέλα (Ints), μια σοβαρή τροπική νόσος. Πέρυσι, εκτιμήθηκε ότι προκάλεσε 680.000 θανάτους ανά έτος σε όλο τον κόσμο, περισσότεροι από τους μισούς ήταν στην Αφρική. Οι επιστήμονες βρήκαν σε αλληλουχία 675 απομονωμένα στελέχη του Salmonella Enteritidis από 45 χώρες και έξι ηπείρους. Η ανάλυση των γονιδιωμάτων Salmonella αποκάλυψε τρεις μεγάλες κατηγορίες, μια κοινή παγκόσμια και δύο νέους αφρικανικούς τύπους. Μικροβιολογικές δοκιμές ρουτίνας δεν είναι σε θέση να διακρίνουν την διαφορά μεταξύ της Salmonella Enteritidis που κυκλοφορεί στην Αφρική και στον υπόλοιπο κόσμο. Ο εντοπισμός αυτών των νέων τύπων είναι σημαντικός, διότι ο κοινός παγκόσμιος τύπος του Salmonella Enteritidis, συνήθως συνδέεται με τα πουλερικά και επηρεάζει κυρίως το έντερο, προκαλώντας διάρροια. Ωστόσο, στην Αφρική οι δύο πρόσφατα εντοπισμένοι τύποι είναι μια σημαντική αιτία δηλητηρίασης του αίματος και θανάτου, γιατί σε άτομα με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, οι Σαλμονέλες είναι σε θέση να περάσουν με μεγαλύτερη ευκολία από το έντερο στην κυκλοφορία του αίματος. Η περιβαλλοντική δεξαμενή, από την οποία αυτά τα αφρικανικά βακτήρια μεταδίδονται στους ανθρώπους είναι άγνωστη.

Η μελέτη έδειξε επίσης, ότι τα δύο αφρικανικά είδη μεταφέρονται περισσότερο από τα γονίδια, που τους δίνουν αντοχή σε κοινά αντιβιοτικά. Τα στελέχη αυτά δεν ανταποκρίνονται στα ευρέως διαθέσιμα αντιβιοτικά, και πρέπει να αντιμετωπίζονται με κεφαλοσπορίνες ή σιπροφλοξασίνη, αντιβιοτικά έσχατης ανάγκης σε πολλές αφρικανικές χώρες. Ο Δρ. Nick Feasey, από την Σχολή Τροπικής Ιατρικής στο Λίβερπουλ και το Ινστιτούτο Sanger, δήλωσε: «η iNTS ασθένεια είναι ένα τεράστιο πρόβλημα στην Αφρική, αλλά είναι δύσκολο να εντοπιστεί λόγω της έλλειψης των εργαστηριακών δυνατοτήτων και δύσκολο να αντιμετωπιστεί λόγω της αντοχής στα αντιβιοτικά. Πρέπει επειγόντως να βρούμε στρατηγικές για την εξάλειψη αυτής της ασθένειας». Ο καθηγητής Nick Thomson, από το Ινστιτούτο Sanger, δήλωσε: «Αυτή η μελέτη αναδεικνύει ένα πολύ σημαντικό θέμα. Ότι μια σχετικά ήπια εκδοχή ενός βακτηρίου μπορεί να εξελιχθεί σε ένα πιο επικίνδυνο παθογόνο κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες. Ως εκ τούτου, ένα κρίσιμο πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση ασθενειών, όπως αυτή είναι να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα διάφορα «είδη», και αυτό με τη σειρά του θα μας επιτρέψει να κατανοήσουμε καλύτερα πώς τα βακτήρια μπορούν να εκμεταλλευτούν διαφορετικές οικολογικές θέσεις, στις οποίες εκτίθεται ο παγκόσμιος ανθρώπινος πληθυσμός».

Η μικροχλωρίδα του εντέρου δρα σαν βοηθητικό ήπαρ

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Aγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα: Η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα (AS) είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει κυρίως τη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία και τελικά σύντηξη των σπονδύλων.

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Αιτίες, συμπτώματα και αντιμετώπιση

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Η κατανόηση και η αντιμετώπιση των πρώιμων σημείων του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής αποτρέποντας μακροχρόνιες βλάβες.