Επιστημονικά Νέα

Βακτηριακό ένζυμο βοηθάει στη διακοπή του καπνίσματος

Βακτηριακό ένζυμο μπορεί να βοηθήσει στη διακοπή του καπνίσματος. Επιστήμονες από το Ερευνητικό Ίδρυμα Scripps (TSRI) ερευνούν ένα βακτηριακό ένζυμο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα υποψήφιο φάρμακο για να βοηθήσει τους ανθρώπους να σταματήσουν το κάπνισμα. Η έρευνα δείχνει ότι το ένζυμο αυτό μπορεί να αναδημιουργηθεί στο εργαστήριο και διαθέτει μια σειρά από χαρακτηριστικά τα οποία είναι ελπιδοφόρα για την ανάπτυξη ειδικών φαρμάκων, που θα βοηθήσουν στη διακοπή του καπνίσματος.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό American Chemical Society. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η ανακάλυψη αυτή θα βοηθήσει ουσιαστικά τους ανθρώπους εκείνους που θέλουν να κόψουν το τσιγάρο. Η Κιμ Γιάντα, καθηγήτρια Χημείας και μέλος του Ινστιτούτου Skaggs Χημικής Βιολογίας του TSRI, ανέφερε σχετικά με την ανακάλυψη του συγκεκριμένου βακτηριακού ενζύμου ότι, «η έρευνά μας βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και σκοπό έχει να βοηθήσει στη διαδικασία ανάπτυξης φαρμάκων, όμως η μελέτη μας αποδεικνύει ότι το βακτηριακό ένζυμο έχει τις σωστές ιδιότητες, οι οποίες μπορούν να αποδειχτούν ως ένα επιτυχημένο θεραπευτικό όπλο.»

Δυστυχώς, οι σημερινές πρακτικές αποδεικνύονται αναποτελεσματικές στο 80 με 90% των ανθρώπων που επιλέγουν να διακόψουν το κάπνισμα. Η ιδέα των επιστημόνων ήταν να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν μια ενζυμική θεραπεία, η οποία θα μπορέσει να καταστρέψει τη νικοτίνη πριν αυτή φτάσει στον εγκέφαλο και να επιτύχει την κάλυψη της στέρησης της νικοτίνης που συνήθως προκαλεί υποτροπιασμό στους καπνιστές.

Για περισσότερα από 30 χρόνια, η καθηγήτρια Γιάντα και οι συνεργάτες της έχουν αγωνιστεί για να δημιουργήσουν ένα τέτοιο ένζυμο στο εργαστήριο, αλλά πρόσφατα έστρεψαν την προσοχή τους σε ένα δυναμικό ένζυμο που συναντάται στη φύση, το βακτήριο NicA2, που είναι γνωστό ως Pseudomonas putida. Αυτό το βακτήριο, το οποίο αρχικά απομονώθηκε σε έδαφος από ένα χωράφι καπνού, αποδείχτηκε ότι καταναλώνει νικοτίνη ως μοναδική πηγή πρόσληψης άνθρακα και αζώτου. «Το βακτήριο αυτό είναι σαν ένα μικρό Pac-Man, δηλαδή πηγαίνει κατά μήκος και τρώει τη νικοτίνη», δήλωσε η Γιάντα.
Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές του TSRI χαρακτήρισαν το βακτηριακό ένζυμο υπεύθυνο για την αποδόμηση της νικοτίνης και δοκίμασαν την πιθανή του χρησιμότητα σαν θεραπευτικό μέσο.

Οι ερευνητές πρώτα συνδύασαν ορό (ένα συστατικό του αίματος) από ποντίκια με μια δόση νικοτίνης που ισοδυναμεί με ένα τσιγάρο. Όταν προσέθεσαν το ένζυμο, η ημιζωή της νικοτίνης έπεσε από δύο έως τρεις ώρες σε μόλις 9 έως 15 λεπτά. Η καθηγήτρια Γιάντα είπε ότι μια υψηλότερη δόση του ενζύμου – με λίγες χημικές τροποποιήσεις – θα μπορούσε να μειώσει το χρόνο ημιζωής της νικοτίνης ακόμη περισσότερο και να την αποτρέψει να φθάσει στον εγκέφαλο.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές υπέβαλαν το ένζυμο σε ένα καταιγισμό δοκιμών για τον προσδιορισμό της πρακτικότητάς του ως υποψήφιο φάρμακο. Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά. Το ένζυμο έμεινε σταθερό στο εργαστήριο για περισσότερο από τρεις εβδομάδες στους 98 βαθμούς Κελσίου. Είναι σημαντικό, σύμφωνα με τους ερευνητές, ότι δεν ανίχνευσαν μέσα στο ένζυμο τοξικούς μεταβολίτες που παράγονται όταν το ένζυμο αποδομούσε νικοτίνη.

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Αιτίες, συμπτώματα και αντιμετώπιση

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Η κατανόηση και η αντιμετώπιση των πρώιμων σημείων του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής αποτρέποντας μακροχρόνιες βλάβες.

Έκζεμα: Αιτίες, συμπτώματα και διαχείριση

Έκζεμα: Η ζωή με έκζεμα μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά με την κατάλληλη κατανόηση και διαχείριση, τα άτομα μπορούν να ελέγξουν τα συμπτώματά τους και να ζήσουν μια άνετη ζωή.