Επιστημονικά Νέα

Η χρήση των βλαστοκυττάρων στην υγεία του ανθρώπου

Με όπλο τους τα βλαστοκύτταρα ευελπιστούν ότι θα αντιμετωπίσουν όγκους στον εγκέφαλο των ανθρώπων οι επιστήμονες. Στόχος των ερευνητών είναι να μετατρέψουν τα βλαστικά κύτταρα σε πραγματική θεραπεία για τους ασθενείς που μάχονται σημαντικές ασθένειες, όπως είναι ο καρκίνος, το AIDS, ο διαβήτης, ο τραυματισμός της σπονδυλικής στήλης, η τύφλωση και οι καρδιοπάθειες.

Στην κλινική «Πόλη της Ελπίδας», στην Καλιφόρνια, βρίσκεται ο πρώτος ασθενής ο οποίος θα λάβει κυτταρική θεραπεία βλαστοκυττάρων για την αντιμετώπιση του γλοιοβλαστώματος που έχει στον εγκέφαλό του.

Της Μαρίας Χατζηδάκη

«Το γλοιοβλάστωμα είναι η πιο επιθετική, κακοήθης μορφή καρκίνου του εγκεφάλου και σκοπός μας είναι να εντοπίσουμε νέες θεραπείες που στοχεύουν τα καρκινικά κύτταρα του εγκεφάλου», δήλωσε ο Γιάνα, Πόρτναου MD, αναπληρωτής καθηγητής της ιατρικής ογκολογίας και αναπληρωτής διευθυντής του προγράμματος όγκου στον εγκέφαλο, στην «Πόλη της Ελπίδας», ο οποίος ηγείται της μελέτης της τρέχουσας φάσης Ι των νευρικών βλαστικών κυττάρων.

Ο ασθενής υποβλήθηκε σε επαναλαμβανόμενες χειρουργικές επεμβάσεις για γλοιοβλάστωμα και στη συνέχεια επεξεργάστηκαν και του έβαλαν γενετικά τροποποιημένα νευρικά βλαστικά κύτταρα, τα οποία αντέστρεψαν τα καρκινικά κύτταρα. Στόχος αυτής της νευρολογικής έρευνας των βλαστικών κυττάρων είναι να αναπτυχθεί μια θεραπεία που να είναι πιο ισχυρή και λιγότερο τοξική από τις υπάρχουσες θεραπείες για την αντιμετώπιση των όγκων του εγκεφάλου.

Η καθηγήτρια Κάρεν Σ Αμπούντι, MD, στο Τμήμα Νευροεπιστημών και τον καταμερισμό της Νευροχειρουργικής και συν-επικεφαλής του αναπτυξιακού Προγράμματος Θεραπευτικής Καρκίνου στο «Πόλη της Ελπίδας» ανέφερε ότι, «έχουμε γενετικώς τροποποιήσει αυτά τα κύτταρα να παράγουν ένα είδος χημειοθεραπείας στο σημείο που βρίσκεται ο όγκος στον εγκέφαλο. Αντί ο ασθενής να κάνει χημειοθεραπεία σε ολόκληρο το σώμα, που μπορεί να προκαλέσει σημαντικές παρενέργειες που επηρεάζουν την ποιότητα της ζωής του, τα νευρικά βλαστικά κύτταρα παράγουν ενεργή χημειοθεραπεία μόνο στις θέσεις του όγκου, σκοτώνοντας τα καρκινικά κύτταρα».

Στη μελέτη, η οποία έχει πλέον δοκιμαστεί σε πολλούς ασθενείς και συνεχίζει να εγγράφει νέους, χρησιμοποιήθηκαν νευρικά βλαστικά κύτταρα τα οποία έχουν τροποποιηθεί γενετικά ώστε να φέρουν ένα ένζυμο που μετατρέπει ένα προ-φάρμακο σε ένα ισχυρό παράγοντα χημειοθεραπείας. Τα βλαστικά κύτταρα χορηγούνται απευθείας στον εγκέφαλο και τρεις ημέρες αργότερα ο ασθενής παίρνει μια επτά ημερών θεραπεία του προ-φαρμάκου. Μόλις το προ-φάρμακο διαπεράσει τον φραγμό αίματος – εγκεφάλου, τα βλαστικά κύτταρα μεταφέρουν το φάρμακο χημειοθεραπείας στις θέσεις του όγκου.

Η μικροχλωρίδα του εντέρου δρα σαν βοηθητικό ήπαρ

Τι είναι η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα και πώς αντιμετωπίζεται;

Aγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα: Η αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα (AS) είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που επηρεάζει κυρίως τη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία και τελικά σύντηξη των σπονδύλων.

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Αιτίες, συμπτώματα και αντιμετώπιση

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: Η κατανόηση και η αντιμετώπιση των πρώιμων σημείων του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής αποτρέποντας μακροχρόνιες βλάβες.