Χριστούγεννα…Το χρονικό διάστημα από τη τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου μέχρι τα μέσα του Ιανουαρίου. Αποκλείεται, θα μου πείτε! Η Χριστουγεννιάτικη περίοδος δε διαρκεί τόσο πολύ! Περίπου “δύο εβδομάδες” σκέφτεστε οι περισσότεροι όταν αναφέρεστε στα Χριστούγεννα, κάποιοι δε, μάλλον λίγοι, σκέφτονται λίγες μόνο ημέρες ξεγνοιασιάς και ξεκούρασης.

Όσο παράξενο και εάν φαίνεται, το χρονικό αυτό διάστημα έχει μελετηθεί από τους ερευνητές, ως μία περίοδος, κατά τη διάρκεια της οποίας, η αύξηση του “σωματικού βάρους” είναι εξαιρετικά πιθανή.

Η αύξηση δε αυτή μπορεί να αποτελεί ακόμη και το 75% της συνολικής ετήσιας αύξησης του σωματικού βάρους

Τι διαφορετικό όμως χαρακτηρίζει αυτές τις γιορτινές ημέρες;
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις μελέτες, τα ιδιαίτερα γεύματα αυτής της περιόδου και η αυξημένη συχνότητα των συνεστιάσεων συντελούν στην αυξημένη ενεργειακή πρόσληψη. Επιπλέον, τα βασικά χαρακτηριστικά των γευμάτων που προσφέρονται σε αυτές τις συνεστιάσεις οδηγούν σε αύξηση της ενεργειακής πρόσληψης. Συνήθως λοιπόν, τα γεύματα αυτά, έχουν ιδιαίτερη ποικιλία, αποτελούνται από πυκνοθερμιδικά τρόφιμα και οδηγούν στην κατανάλωση μεγαλύτερων “μερίδων”.

Ποιες συνθήκες επηρεάζουν τη διατροφική συμπεριφορά και μπορεί να οδηγήσουν σε αυτήν την αύξηση;

Αν τα προαναφερόμενα συνδυαστούν με το γεγονός του “χαλαρού” κλίματος, που συνήθως επικρατεί τις ημέρες αυτές, της κατανάλωσης φαγητού με παρέα και της μειωμένης φυσικής δραστηριότητας, που χαρακτηρίζει τη χειμωνιάτικη περίοδο, αντιλαμβανόμαστε, ότι η πιθανότητα η ζυγαριά να γύρει προς την αύξηση του βάρους είναι εξαιρετικά μεγάλη.

Πιθανότατα, μια σύντομη αναπόληση της τελευταίας Χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου, να σας φέρει στο μυαλό εικόνες από συνεστιάσεις με τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν. Χαλαρό και ευχάριστο κλίμα, καλή παρέα και αφθονία εύγευστων και πυκνοθερμιδικών εδεσμάτων σίγουρα κυριαρχούν στις αναμνήσεις σας. Σκεφτείτε επίσης πως ολόκληρος ο Νοέμβριος, ο Δεκέμβριος και σίγουρα ο μισός Ιανουάριος βρίθουν ονομαστικών εορτών.

Αναρίθμητα κεράσματα λοιπόν και εορταστικά τραπέζια για 2,5 περίπου μήνες
Τα συμπεράσματα αυτά προκάλεσαν καινούργια ερωτήματα
Οι ομοιοστατικοί μηχανισμοί του ανθρώπινου οργανισμού ασκούν κάποια επίδραση αποτρέποντας τη πιθανή αύξηση του σωματικού βάρους; Αν και οι μελέτες σε αυτό το κομμάτι ήταν περιορισμένες, τα μέχρι τώρα δεδομένα φανερώνουν ότι οι μηχανισμοί αυτοί προστατεύουν κυρίως από την απώλεια του σωματικού βάρους και όχι από την αύξησή του.

Η υιοθέτηση της “Cafeteria Diet”
Η “δίαιτα” που συνήθως υιοθετείται αυτό το χρονικό διάστημα ανήκει στην κατηγορία “Cafeteria Diet”. Πρόκειται για μια δίαιτα η οποία χαρακτηρίζεται από την κατανάλωση πυκνοθερμιδικών τροφίμων, πλούσιων σε λίπος και αλάτι και χαμηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες. Παραδείγματα τέτοιων τροφίμων είναι τα μπισκότα, τα πατατάκια και το επεξεργασμένο κρέας. Δίαιτες τέτοιας μορφής φαίνεται ότι συμβάλλουν τόσο στην αύξηση του σωματικού βάρους όσο και στη διατήρηση της αύξησης αυτής. Επιπλέον, προκαλούν υπερινσουλιναιμία, υπεργλυκαιμία και μειωμένη ανοχή στη γλυκόζη.

Μπορεί λοιπόν κάποιος να προφυλαχθεί και να διατηρήσει σταθερό το σωματικό του βάρος;
Όπως λοιπόν γίνεται φανερό, οι συνθήκες που επικρατούν τις εορταστικές αυτές ημέρες είναι ιδιαίτερα “δύσκολες”. Πολλοί πειρασμοί και μειωμένες αντιστάσεις. Αν και ο “δρόμος της διατήρησης” δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, υπάρχουν συμβουλές που αφορούν τη διατροφική διαχείριση των ημερών αυτών που σίγουρα θα μπορούσαν να σας προφυλάξουν. Το επόμενο newsletter που θα λάβετε θα σας δώσει τα “όπλα” που χρειάζεστε στην προσπάθειάς σας.

Γράφει : Η κ. Παρασκευή Κουστουράκη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος,  με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. – MMedSci) στην Κλινική Διατροφή. Διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην Καλλιθέα και ανήκει στους συνεργάτες του medNutrition.

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here